Sväté prijímanie na ruku? Osem argumentov „pre“ a „proti“ -

Sväté prijímanie na ruku? Osem argumentov „pre“ a „proti“


21. decembra 2023
  Cirkev  

Argentínsky biskup Juan Rodolfo Laise (*22. februára 1926, †22. júla 2019) sa k prijímaniu na ruku vyjadril úplne jednoznačne. Uviedol, že je to prax v rozpore so stáročnou Tradíciou, ktorú Cirkev v súčasnosti stále viac a viac protežuje, pričom jej zavedenie v 20. storočí bolo dôsledkom neposlušnosti voči Svätej stolici. Na nasledujúcich riadkoch vám prinášame osem najčastejších argumentov v prospech prijímania na ruku a súčasne aj ich vyvrátenie na základe knihy, ktorú k tejto téme biskup Juan Rodolfo Laise napísal. 

Ilustračný obrázok, zdroj: flickr.com

1. „Je to len návrat k pôvodnej praxi“

Toto je populárne tvrdenie prívržencov prijímania Eucharistie na ruku. Ako však poznamenáva argentínsky biskup Juan Rodolfo Laise v knihe Sväté prijímanie na ruku? – „sväté prijímanie na ruku nás nepribližuje k praxi prvotnej Cirkvi, ale k protestantizmu a k mnohým súčasným doktrinálnym úchylkám.“ 

2. „Sväté prijímanie na ruku väčšmi zodpovedá dôstojnosti dospelého kresťana“ 

Tento argument je nepodložený a je plný pýchy. Veď, ako poznamenáva argentínsky biskup Laise, „dôstojnosť kresťana je už dostatočne zdôraznená skutočnosťou, že smie prijímať Telo a Krv Pána“.

Biskup tiež dodáva, že „(…) pyšné zdôrazňovanie svojej dospelosti sa nezdá byť v súlade s učením Toho, ktorý ako podmienku vstupu do nebeského kráľovstva ukladá byť ako dieťa.

3. „Väčšie povedomie o všeobecnom kňazstve“

Tento samotný argument odhaľuje protestantizáciu jeho prívržencov. Veď je to protestantizmus, ktorý podporuje snahy o zrovnoprávnenie kňazstva laikov a duchovných. Ako uvádza biskup Laise, „všeobecné kňazstvo je už dostatočne silne vyjadrené v možnosti zúčastňovať sa na liturgii a prijímať Eucharistiu. Toto smie robiť iba pokrstený človek. Toto prehnané zdôrazňovanie všeobecného kňazstva však ignoruje základnú odlišnosť medzi ním a služobným kňazstvom.

4. „Význam gesta“

Problém je v tom, že gesto prijímania Eucharistie na ruku má často charakter rebélie proti Cirkvi. „Už sme hovorili o dôležitosti gesta ako znaku. Gesto prijímania Eucharistie na ruku v staroveku nemalo osobitný význam, avšak pre reformáciu znamenalo, že Kristova prítomnosť nie je reálna a podstatná, ako aj to, že kňaz sa neodlišuje od laika. V 60. rokoch to znamenalo rebéliu proti pápežovej autorite,“ píše autor knihy Sväté prijímanie na ruku?

5. „Obrad nie je taký dôležitý, viera je dôležitá”

Tento argument odporuje odvekej kresťanskej múdrosti vyjadrenej v tvrdení lex orandi, lex credendi – zákon modlitby je zákonom viery. Spôsob kultu formuje prístup veriacich k Bohu a k Cirkvi, a preto ho neslobodno podceňovať. Už Pavol VI. si všimol závažnosť zmeny spôsobu prijímania Eucharistie. V inštrukcii Memoriale Domini písal o „závažnosti veci“, či o „záležitosti tak veľkej dôležitosti“ a tiež to, že ide o spoločné dobro Cirkvi.

6. „Ruky majú rovnakú dôstojnosť ako ústa“

Tento argument je irelevantný, pretože, ako poznamenáva biskup Leise, „prísne vzaté, všetky údy tela majú rovnakú dôstojnosť, a napriek tomu nikto nepochybuje, že všetky kultúry niektoré údy tela považujú za ušľachtilé, zatiaľ čo iné nie. Nikomu by nikdy neprišlo na um stáť alebo sadať na miestach považovaných za hodné uctievania. Ale v podstate tu nejde o porovnávanie rúk veriaceho s jeho ústami, ale rúk veriacich s rukami kňaza, ktoré sú pomazané, aby sa mohli dotýkať Pánovho Tela.“ Svätý Tomáš Akvinský tiež poukázal na význam konsekrácie, ktorá dovoľuje dotýkať sa svätých spôsobov.

Ilustračný obrázok, zdroj: pixabay.com

7. „Prijímanie Eucharistie na ruku je aktívnou účasťou veriacich“

Niektorí ľudia považujú prijímanie Eucharistie na ruku za požiadavku aktívnej účasti veriacich na omši. Pritom II. vatikánsky koncil hovorí, že správne chápanie aktívnej účasti si niekedy vyžaduje i „sväté mlčanie“. Ako hovorí aj biskup Laise na základe učenia Cirkvi: „Preto zopäté ruky, mohli by sme povedať ruky mlčiace, zďaleka nie sú pasívne, sú výrečným znakom pokory, s akou by sa mala táto sviatosť prijímať.

8. „Sväté prijímanie na ruku je prejavom starosti o jednotu Cirkvi“ 

Možno argumentovať, že starosť o spoločenstvo Cirkvi si vyžaduje prispôsobovanie sa zvykom iných krajín, kde sa sväté prijímanie podáva na ruku. V skutočnosti však ľuďom, ktorí zaviedli prijímanie na ruku, de facto chýbala starosť o spoločné dobro Cirkvi. Veď napriek vtedajším zákazom zaviedli prax, ktorá bola v rozpore s niekdajším cirkevným právom.

Ukazuje sa teda, že podmienený súhlas Svätej stolice s prijímaním na ruku bol vynútený najmä resp. výlučne nutnosťou akceptovať daný stav. Ten zasa vznikol v dôsledku neposlušnosti voči cirkevným predpisom.

Jediným argumentom, ktorý inštrukcia pápeža Pavla VI. Memoriale Domini brala do úvahy, nie však s cieľom povoliť túto formu prijímania Eucharistie, ale súhlasu s jej ponechaním (!), bolo to, že táto prax je už zakorenená a je ťažké ju odstrániť. Aj keď sa uvádzalo aj mnoho ďalších argumentov, Svätá stolica ich všetky odmietla. Podľa pravidiel prísnej logiky by ich prijatie teraz implicitne znamenalo, že Svätá stolica urobila chybu, keď ich predtým odmietla,“ zdôrazňuje biskup Laise.

Preto sa zdá, že najlepším riešením je prijímanie Eucharistie do úst – v súlade so stáročnou Tradíciou Cirkvi.

Zdroj: PCH24


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Synodikon orthodoxie – liturgická kondemnácia heréz v byzantskej tradícii

Viktor Orbán na konzervatívnej konferencii v Bruseli: „Kresťanská spoločnosť je to najlepšie, čo si viem predstaviť pre svoje deti a vnúčatá“

Vo Švédsku sa transgenderoví aktivisti rozhodli zjednodušiť transmrzačenie adolescentov bez obmedzenia

Komiks o pápežovi Františkovi. Jeho spoločníkmi v ňom sú progresívni františkán a moslimka: Ramadán, spoločné náboženské sviatky, progresívna agenda… Je tam všetko