Tradiční katolíci nie sú „rigidní“

Matej Gavlák
29. septembra 2021
  Cirkev

Zdroj: 4.bp.blogspot.com

Na Slovensku zažívame dlhodobé znevažovanie tradičnejšie založených katolíkov a tridentskej formy liturgie. Taký „konzervatívny denník Postoj“ pôsobí po odchode Fera Múčku, akoby proti tradičným katolíkom vyhlásil križiacku výpravu. Zvlášť jeho externí prispievatelia – kňazi! –, ktorí na  tejto forme svätej omše nedokážu vidieť nič pozitívne, ba snažia sa za každú cenu ešte aj znevažovať tých, ktorých oslovila. Donedávna stál v popredí útoku proti tridentskej omši najmä kňaz Miroslav Lettrich, ktorý sa však medzičasom zo stránok Postoja záhadne „vyparil“.

Podľa neho, ak navštevujete latinské omše – právoplatne uznané pápežom Benediktom XVI. v roku 2007 – tak máte „vážne doktrinálne problémy, ktoré sa týkajú problematického chápania Tradície Cirkvi“ .1

Podobne „vrelý“ vzťah k tradičnejšie zmýšľajúcim katolíkom má o. Vittek. Podľa neho majú „problematické chápanie Tradície Cirkvi“ a trpia „rigidnosťou a nepravou nábožnosťou“.2

Keďže onen „konzervatívny denník“ prišiel v podobe Lettricha o svojho dôležitého prispievateľa, našiel si za neho náhradu a to viac ako „dôstojnú“ – o. Radoslava Šaškoviča. A ten svoje výpady proti tradičnej liturgii ešte zdesaťnásobil. Okrem iného píše:

Neschopnosť rozlišovať, reagovať na nové výzvy či viesť vecný dialóg je charakteristická pre klerikálnych tradicionalistov, ktorí potrebujú mať všetko presne nalinkované. Najmä v morálke a v liturgii. Majú strach zo slobody, preto ju nahradili matematickými tabuľkami…

Všade máme ohlasovať živého Krista. No s pokorou, nie s čipkami a päťmetrovou vlečkou…

Cirkev sa musí nadobro zbaviť jalového tradicionalizmu a pokryteckého klerikalizmu. Boh nás bude súdiť podľa lásky k blížnemu. Ak sa my povrchne súdime podľa prežívania liturgie, potom aj na nás platia Ježišove slová, že „naše srdce je od neho ďaleko“.3

Aby toho nebolo málo, o. Šaškovič, ktorý pôsobí aj ako cirkevný právnik, z tradičných katolíkov urobil „liberálov“, ktorí „zneužívajú svätú omšu na vyjadrenie nejednoty s pápežom, ba až odporu voči nemu“. O. Šaškovič preto volá po zákaze „klerikálneho tradicionalizmu“, keďže ten má „sektársku podobu“ a „naznačuje, že mimo neho niet spásy“.4

Averzia o. Šaškoviča k tradičnej forme liturgie tu je úplne zrejmá, hoci sa ju snaží dosť nešikovne maskovať ako akési ostrejšie „otcovské napomenutie“ rovnakým štýlom, ako z tradičných katolíkov robí „liberálov“. Je však veľká pochybnosť, či by s touto jeho definíciou „liberála“ súhlasili aj politici/voliči Progresívneho Slovenska, či čitatelia slovenských „mienkotvorných denníkov“. Nehovoriac už o jeho absurdnom klamstve, že tradičnejšie zmýšľajúci katolíci tvrdia, že mimo nich niet spásy, alebo že zneužívajú omšu na vyjadrenie nejednoty s pápežom.

Je pravda, že aj sám pápež František – na rozdiel od svojho predchodcu – používa vo vzťahu ku latinskej liturgii a tradičným katolíkom zvláštnu rétoriku. Slovo „rigidný“ používa často. Počas svojho nedávneho stretnutia so slovenskými jezuitmi v Bratislave hovoril o „pokušení ísť dozadu“, „ideológii spiatočníctva“ a posťažoval sa na množstvo mladých kňazov, ktorí „mesiac po vysvätení idú k biskupovi a žiadajú o povolenie“ slúžiť latinské omše.5 Tieto slová sú zvláštne – obzvlášť, keď ich porovnáme s jeho oveľa trpezlivejším vzťahom k nemeckej Synodálnej ceste. Rod Dreher –, ktorého články na Postoji, mimochodom, taktiež uverejňujú (aj keď, samozrejme, iné ako takýto) – k týmto vyjadreniam hovorí:

Väčšina ľudí, ktorých ja poznám, ktorí vyhľadávajú latinské omše, nehľadajú rigiditu; hľadajú oporu.“6

Rod má opäť raz pravdu.

Opora v živote

Americký tradicionalistický web Benedictus po Františkovom motu proprio Traditiones Custodes požiadal svojich čitateľov, aby mu napísali svoje príbehy, prečo vlastne začali tridentské sväté omše navštevovať. Tu sú niektoré z odpovedí:7

Tradičný obrad je jasným vyjadrením katolíckej doktríny, najmä pokiaľ ide o transsubstanciáciu. Vyrastal som v protestantizme a nemyslím si, že som sa úplne obrátil, až kým som nezačal navštevovať tradičný obrad.“

Môj manžel a ja sme obaja konvertiti na katolicizmus. … On je Američan a ja som Hispánka. Tradičnú latinskú omšu považujeme za úctivejšiu a krajšiu ako bežnú omšu v angličtine alebo španielčine.“

Konvertoval som pred viac ako 20 rokmi a nedávno som objavil tradičnú omšu, len niekoľko mesiacov predtým, ako pápež František vydal svoje motu proprio. Tak veľmi milujem latinskú omšu!!! … Začal som sa tešiť na omšu tak, ako nikdy predtým…“

Ako 13-ročný, keď som konvertoval na katolicizmus, som bol duchovne pohltený tradičnou omšou: nerozumel som latinčine ani všetkým KRÁSNYM obradom, ale moje srdce a duša VEDELI, že len zriedka som bližšie k Bohu ako počas latinskej omše.“

Som konvertitka k viere a k latinskej omši. Objav tradičnej omše rímskeho obradu a možnosť dozvedieť sa o nej viac, prehĺbilo moju vieru, moju lásku k Bohu… Neviem si predstaviť, žeby som sa nezúčastnila latinskej omše. Je to nenahraditeľné. Nech Boh chráni omšu všetkých čias!“

„Som čerstvým konvertitom z anglikanizmu. Bežná omša ma veľmi sklamala. Účasť na tradičnej omši živí moju dušu. Nechcem byť bez nej.“

„Sme konvertiti, ktorí boli predtým protestantmi, a ktorí vstúpili do Cirkvi predovšetkým kvôli latinskej omši.“

Som konvertitka… Prvá (tradičná) omša, ktorej som sa zúčastnila, ma rozplakala. To je to, čo som hľadala. Toto je domov. Naša rodina ide každú nedeľu hodinu a pol autom, aby mala výsadu asistovať pri tradičnej omši, a počas týždňa často podnikáme ďalšie výlety… Môj manžel aktívne hľadá prácu, ktorá by nám umožnila presťahovať sa bližšie k našej farnosti, aby sme sa mohli plnšie podieľať na živote farnosti. … Ale aj keby sme mali zostať tam, kde sme, každý cent, ktorý minieme na pohonné hmoty, stojí za to. Keď sme takto zažili Krista, nikdy sa nemôžeme vrátiť späť.“

Tradičná omša bol jediný spôsob, ako som mohol obrátiť svoju manželku, bez nej by to bol pre ňu veľký boj.“

„Som konvertita, ktorý v súčasnosti navštevuje latinské omše. V septembri budem pokrstený. Nikdy som sa necítil bližšie k Bohu ako teraz.“

„Som konvertitka z kalvinizmu a to, že chodím každý deň na latinskú omšu, úplne zmenilo môj život a moju spiritualitu – a to všetko k lepšiemu. Odkedy sme začali chodiť na tradičné omše, náš rodinný život, naše manželstvo a rodičovstvo sa výrazne zlepšilo.“

Títo ľudia sú aj v Amerike, podobne ako u nás, predmetom nenávisti, či mediálnych útokov, rovnako tak ich kňazi sú predmetom nenávisti a mediálnych útokov a to väčšinou z vlastných radov, presne tak ako tí naši. Toto sú tí „liberáli“ – ktorých by skutoční liberáli na svojich akciách zjavne nespoznali.

Nazývajme veci pravými menami – sú ľudia, ktorým tradičná omša skrátka vyhovuje viac. Sú ľudia, ktorí práve kvôli latinskej omši prišli do katolíckej Cirkvi. Sú ľudia, ktorí práve kvôli latinskej omši na Cirkev a na Boha nezanevreli, ktorých práve táto liturgia zachránila.

Nie sme „rigidní“, ako nás neprávom obviňujú, len hľadáme pevný bod v neuveriteľne rýchlo sa meniacom svete. Nie sme „rigidní“, len chceme uctievať Boha spôsobom, akým to robili naši predkovia stovky, či dokonca tisíce rokov. Nie sme „rigidní“, lebo v drvivej väčšine máme v úcte aj Novus Ordo missae, v ktorom sme vyrástli. Nie sme rigidní – keď sme si zamilovali omšu sv. Pia V., o ktorej emeritný pápež Benedikt XVI. vyhlásil, že nebola nikdy úplne zrušená.8

Nehaňte nás za to!

1 https://svetkrestanstva.postoj.sk/54873/strazcovia-tradicie-nie-oportunisti

2 https://blog.postoj.sk/54680/na-co-sme-prisli-v-polemike-o-podavani-eucharistie-na-ruku

3 https://svetkrestanstva.postoj.sk/87033/nie-jalovy-tradicionalizmus-ale-autenticky-zity-konzervativny-katolicizmus

4 https://svetkrestanstva.postoj.sk/86875/pokrytectvo-nas-vzdaluje-od-boha

5 https://www.theamericanconservative.com/dreher/pope-francis-scolds-rigid-sinners/

6 Tamtiež.

7 https://onepeterfive.com/convert-surveyed-give-us-latin-mass/

8 https://www.kbs.sk/obsah/sekcia/h/dokumenty-a-vyhlasenia/p/dokumenty-papezov/c/motu-proprio-summorum-pontificum (Čl. 1. XXIII).


! PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS !

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!