Mariánska úcta – pôvod a význam -

Mariánska úcta – pôvod a význam

Stanislav Trebatický
7. marca 2019
  Cirkev  

Panna Mária nanebovzatá
Foto: commons.wikimedia.org

Mariánska úcta bola výrazným formujúcim prvkom v európskom kultúrnom vývine. Jej vďačíme za významnú zmenu v nazeraní na osobnosť ženy, matky, a úctu k nim. Mariánsky kult cez úctu k Matke Božej sprostredkoval kresťanom nový pohľad na ušľachtilosť ženskej osobnosti, jej duchovnú krásu a pôvab, ako aj nezastupiteľnú rolu v spoločenskom živote. Pred príchodom kresťanstva bol obraz ženy ochudobnený o tento prvok ušľachtilosti a duchovnej krásy vzbudzujúci úctu. Žena požívala len dôstojnosť telesne pôvabného, zjemňujúceho a vzrušujúceho elementu v spoločenskom živote a často utilitárnu dôstojnosť rodičky nových členov kmeňa či rodu.

S úctou k Panne Márii sa napĺňa v stredoveku úcta k predstaviteľke ženstva ako k najvýznamnejšiemu človeku v ekonómii spásy. Odblesk jej slávy dopadá na všetky ženy a skrze jej duchovnú krásu začali muži vnímať duchovnú krásu žien ako takých.  Touto duchovnou krásou sú ožiarené ženy do novej celkovej krásy, ktorá preduchovňuje aj ich krásu telesnú. Všetky dobré a krásne vlastnosti žien: cudnosť, láskavosť, dobrota, pracovitosť, sa touto duchovnosťou povyšujú na novú úroveň. Tvár kresťanky, snúbenice či matky vykazuje duchovný pôvab, ktorý u pohanov nenachádzame, tak ako u pohanských mužov niet ani stopa po kresťanskom vedomí dôstojnosti ženského tela, duše a osobnosti.

Kráľovná nebies. Foto: commons.wikimedia.org

Za toto všetko vďačia ženy a aj muži prenikaniu úcty k Panne Márii do spoločenského života Európanov. Niet lepšieho spôsobu ako sa Panne Márii odvďačiť za tento spoločenský zázrak, než túto úctu k nej pestovať a prehlbovať.

Korene úcty a predobrazy Panny Márie nachádzame už v Starom zákone: Strom života v Raji, ktorý má ľuďom odovzdávať život; Noemov koráb, v ktorom sa ľudstvo zachránilo od uhynutia; archa zmluvy, ktorá obsahovala mannu; jeruzalemský chrám, ktorý zvonku svojou belosťou oslepoval  a vnútri bol pokrytý zlatom (Panna Mária bola čistá od každého hriechu a vnútri plná lásky k Bohu). Ester, na ktorú preto, že bola kráľovnou sa nevzťahoval zákon platný pre všetkých (na Pannu Máriu zákon dedičného hriechu).

Sv. Alžbeta nazývala Pannu Máriu „Matkou Božou“ a koncil v Efeze roku 431 schválil názov „Bohorodička“. Panna Mária bola ctená už počas svojho života a to už anjelom pri zvestovaní Kristovho narodenia. Pomenoval ju „plnou milosti“ a „požehnanou medzi ženami“. Z toho vyplýva, ako dokladá sv. Tomáš Akvinský, že Panna Mária bola vznešenejšia ako anjel. Aj samotná Panna Mária tušila, že bude predmetom úcty, lebo povedala: „Od tejto chvíle budú ma nazývať blahoslavenou všetky národy.“ (Luk. 1, 48) Aj Cirkev vždy povzbudzovala k zvláštnemu cteniu Matky Božej: dáva trikrát denne zvoniť, aby nám pripomínala zvestovanie narodenia Pána Ježiša a povzbudzovala k vzývaniu Panny Márie v modlitbe Anjel Pána. Avšak táto zvýšená úcta k Panne Márii, oproti ostatným svätým, nie je poklonou, ktorá náleží len Bohu. Ako hovorí sv. Epifanus: „Máriu si veľmi ctíme, avšak klaniame sa len samému Otcu, Synu a Duchu Svätému.“

Nádej kresťanov.
Foto: commons.wikimedia.org

Úcta k Matke Božej má viacero aspektov. Jedným z nich je úcta k jej „úplnej nepoškvrnenosti“ aj bez dedičného hriechu . Už sv. archanjel Gabriel ju nazýva: „plnou milosti“. Sv. Tomáš Akvinský tvrdí, že samotná druhá Osoba sv. Trojice, Syn Boží, ktorý si zvolil Máriu za svoju Matku, uspôsobil ju k tomu svojou milosťou. Sv. Cyril Alexandrijský hovorí, že: „kto si postavil dom pre svoju vlastnú potrebu, ten do neho nevpustí nepriateľa a tak aj Duch Svätý nemohol pekelnému vrahovi odovzdať v moc Máriu, svoj chrám.“ Sv. Gregor, pápež hovorí, že Panna Mária bola už v prvej chvíli svojho života svätejšia ako najväčší svätci na konci svojho života. Úcta k nepoškvrnenosti Matky Božej bola v dejinách Cirkvi rozšírená už od počiatku, Tridentský koncil potvrdil, že Panna Mária bola bez akéhokoľvek osobného hriechu a nakoniec 8. decembra 1858 blahoslavený pápež Pius IX. potvrdil nepoškvrnenosť aj od dedičného hriechu ako dogmu.

K ďalším prvkom tejto úcty patria: úcta k Panne Márii ako k Matke Božej. V Panne Márii ctíme nielen najdokonalejšiu z otca a matky narodenú ľudskú bytosť, ale aj Matku Nášho Spasiteľa. Taktiež rozšírená je úcta k nej ako k sprostredkovateľke všetkých milostí.  Sv. Ildefonso hovorí, že ani nie je potrebné prosiť ju o zvláštne milosti, stačí sa len odporúčať pod jej ochranu.   

Úcta k Panne Márii má teda jednak charakter obdivu a v druhom rade charakter úžitku keď prosíme Matku Božiu o pomoc. Tradícia prosebnej úcty je stará ako kresťanstvo samo. Kresťania logicky predpokladali, že Syn Boží má sám vo veľkej úcte svoju Matku a preto neodmietne jej príhovor za hriešnika. To platí aj pre celé komunity, ktoré prosili Pannu Máriu v čase núdze. Dve udalosti v dejinách Európy svedčia o tejto kolektívnej úcte, ktorá vyprosuje pomoc: bitka pri Lepante a obliehanie Viedne. Na pamiatku pomoci Panny Márie v boji proti islamu Cirkev ustanovila sviatok Panny Márie Víťaznej a Najsvätejšieho mena Panny Márie.

Podobne aj individuálna úcta svätých svedčí o dlhodobej tradícii uctievania Panny Márie v Cirkvi. Sv. Ján Damascénsky sa v roku 780 utiekal k Matke Božej, keď mu kalif dal uťať ruku pre spisy o uctievaní svätých obrazov a bol zázračne uzdravený.

Pannu Máriu uctievajú aj hriešnici žijúci v stave smrteľného hriechu, zúfalci, ktorí vedia, že konajú zlo ale nemajú silu sa napraviť. Mária Egyptská, verejná hriešnica žijúca v piatom storočí, sa zázračne obrátila pred obrazom Matky Božej v kostole Svätého kríža v Jeruzaleme.

Orodovnica kresťanov.
Foto: commons.wikimedia.org

Úcta k Panne Márii sprevádza kresťanov 2000 rokov a zasahuje do všetkých oblastí ich života. Počas týchto dvoch tisícročí premenila surových pohanských bojovníkov na rytierov slúžiacich Kristovi a chrániacich ženy, deti, vdovy a siroty pred útlakom. Premenila neotesaných grobianov na galantných a úslužných ctiteľov ženského pohlavia. Premenila ženy na bytosti plné duchovnej krásy, ktoré môžeme vidieť v zástupoch svätíc a miliónoch neznámych svätých matiek. 

Kým pred príchodom Krista bola žena často vnímaná ako majetok, alebo uvravené nutné zlo potrebné na ukájanie pudov a plodenie potomkov, tak po príchode Spasiteľa vďaka vzoru Panny Márie, novej Evy bola žena v očiach spoločnosti povýšená na duchovnú úroveň akú si predtým nevedela ani predstaviť.

Bohužiaľ ženy, vo svojej naivite, ktorá ich často sprevádza dejinami, tak ako naleteli diablovi v rajskej záhrade, naleteli diablovi aj v záhrade modernity. Oslepené svojou súčasnou výhodnou situáciou zabudli na jej pôvod. Opustili zdroj tejto úcty k žene: Ježiša Krista a jeho Matku. Je viac než isté, že ak sa nevrátia ku najušľachtilejšiemu vzoru aký im bol predostretý v dejinách, k Panne Márii, tak ich osud bude formovaný návratom k pohanstvu a úpadkom postoja spoločnosti k ženám. Návrat k pohanstvu ich uvrhne do otroctva a to otroctva umocneného vyspelou technicitou sveta, ktorá zdá sa pomaly, ale nezadržateľne odhadzuje svoju masku laickej humanity, aby ukázala svoju pravú diabolskú tvár.

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Zapálenie ohňa Olympijských hier 2024 v Paríži sprevádzala pohanská modlitba k bohom Apolónovi a Diovi! Pohanská doba si vyžaduje pohanské obrady…

Švajčiarsky biskup Bonnemain čelí kritike za to, že sa zúčastnil pohrebu biskupa Huondera, organizovaného Kňazským bratstvom svätého Pia X.

Narodenie a raný život Panny Márie

Oslava a úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu v Cirkvi (Trinásta časť)