Indiáni: jeden zo vzorov humanistických a ľavicových utópií -

Indiáni: jeden zo vzorov humanistických a ľavicových utópií

Branislav Michalka
2. septembra 2020
  Cirkev  

V posledných rokoch, najmä v súvislosti s pontifikátom pápeža Františka, ktorý je prvým nástupcom sv. Petra pochádzajúcim z amerického kontinentu, narastá v cirkevných kruhoch záujem o život indiánskych komunít. Tento trend nemá len charitatívny alebo pastoračný rozmer. Mentalita, zvyky a spoločenský život indiánskych kmeňov, sa často kladú pred zrak katolíkov ako vzory neskazeného, prírodu rešpektujúceho, či dokonca Boha lepšie nasledujúceho života, ktorý stojí v príkrom rozpore so životom radových katolíkov v industriálnom mestskom prostredí.

Kde sú korene nadšenia pre amerického „ušľachtilého divocha“

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že tento trend súvisí len s novou juhoamerickou „teológiou oslobodenia“, ktorá bola, ako odnož ľavicového extrémizmu a modifikácia marxistickej ideológie, odsudzovaná ešte pápežom Jánom Pavlom II. a v súčasnej dobe je, na počudovanie mnohých katolíkov, rehabilitovaná. Korene však siahajú hlbšie do dejín európskeho myslenia. Hľadanie počiatkov glorifikácie exotických kmeňov nás najprv privádza do 18. storočia. Súvisí s romantickým kultom tzv. „ušľachtilého divocha“, ktorý ako prvý zaviedol do európskeho myslenia Jean Jacques Rousseau. Ak by sme však hľadali prvé príznaky nadšenia pre exotiku divošskej nevinnosti, tak by sme museli putovať v čase až k roku 1492.

zdroj: wikimedia commons

Objavenie Ameriky, príznačne vtedy nazývanej „Nový svet“, sa stalo pre mnohých renesančných humanistov zdrojom očakávaní a nádejí, že bude objavená už zabudnutá forma života dávnych ľudí, nezasiahnutých zhubnou civilizáciou. Po prvom kontakte s južnou Amerikou boli popisované v Európe nové krajiny ako „Raj“, v ktorom je všetkého dostatok, bujná vegetácia prináša úrodu akosi sama, ženy sú krásne, polonahé a povoľné, a domorodci sú priateľskí. Pokiaľ sa chovajú nepriateľsky, tak je to následok európskej civilizačnej a kresťanskej spupnosti. Mlčalo sa o beštiálnom vraždení obetí satanských božstiev, o systematizovanom ľudožrútstve, inštitucionalizovanom sexuálnom zneužívaní malých chlapcov a ich následnom rituálnom obetovaní a konzumácii, brutalite mužov k ženám, o vzájomnej nenávisti medzi kmeňmi a pod. Baltazar Dias del Castílio, priamy účastník Cortézovej výpravy, nám zanechal komplexný obraz predkolumbovskej Ameriky vo svojom diele Pravdivá história o dobývaní Mexika.

Predstava divošského „Raja“ prinášala pre humanistov ľahké riešenie európskych spoločenských a morálnych problémov, ktoré síce boli z kresťanského hľadiska večné a súviseli s prvotným pádom človeka, ale pre humanistov boli skôr výsledkom pokrytectva a zvrátenosti kresťanskej civilizácie. Vytvoril sa tak jeden zo základných modelov myslenia humanistického intelektuála: svet, v ktorom aktuálne žije, je zlý, lebo pozná jeho chyby, keďže v ňom od detstva vyrastal; oproti tomu svet vzdialený a exotický je dobrý, nevinný a pre Európanov inšpirujúci. Rovnica bola nasledovná: európsky svet je zlý, lebo má kresťanskú civilizáciu, divošský svet teda musí byť dobrý, lebo nemá kresťanskú civilizáciu. Keďže v očiach humanistického intelektuála je kresťanská civilizácia zdrojom pokrytectva a zla, nutne tam, kde absentuje, bude dobro a teda aj dobrá, nevinná a ušľachtilá  spoločnosť. 

zdroj: wikimedia commons

V očiach humanistov naberal „ušľachtilý divoch“ rôzne podoby. Raz to bol nevinný čistý syn prírody, vytrhnutý z jej lona bielym mužom a čudujúci sa pri pozorovaní Európanov ich zvrhlosti a amorálnosti. Inokedy to bol príslušník sofistikovanej nekresťanskej civilizácie, ktorá vyrastá z ušľachtilého divošstva a v konečnom dôsledku je ešte civilizovanejšia ako Európa. Diela Thomasa Mora (Utópia), Tomasa Campanellu (Slnečný štát), Francisa Bacona (Nová Atlantída) sa odohrávajú v nových exotických krajinách, objavených európskymi moreplavcami, ktorí híkajú údivom nad kvalitou nekresťanskej spoločnosti.

Tento trend vytvárať fiktívne príbehy, v ktorých hrajú nekresťanskí domorodci úlohu morálnych a civilizačných veličín, sa odvtedy šíril naprieč európskou literatúrou. Robinson našiel svojho Piatka, Old Shatterhand svojho Winetoua. Montesqueau povolal do boja proti európskej civilizácii exotických a fiktívnych Peržanov a Swift dokonca ušľachtilé kone. Skrátka zámorské objavy 15. a 16. storočia poskytli inšpiračnú muníciu humanistom v boji proti kresťanskej civilizácii. Čím viac bola fikcia ušľachtilého divocha vzdialená od pravdy, tým viac napĺňala humanistické sny.

Indiáni – dobre usporiadaná spoločnosť

Ale aj mnohí z tých, ktorí reálne prišli do kontaktu s americkými praobyvateľmi, oceňovali to, že ich spoločnosť „dobre fungovala“. Inak povedané, všetci tam poslúchali a spoločnosť išla ako dobre namazané hodinky. Európa, s civilizáciou založenou na kresťanskej myšlienke individuálnej hodnoty človeka, vykazovala množstvo trecích plôch medzi rôznymi stavmi. Inkská civilizácia v Peru ale nie. Bola to v podstate totalitná pohanská spoločnosť, v ktorej štát a úradníci dirigovali všetko a všetkých, takže Európania vidiaci výsledky efektívnej totalitnej spoločnosti uznanlivo pokyvovali hlavami. Inkovia mali sieť pravidelnej pošty, pokročilú matematiku, impozantnú architektúru, astronómiu, sociálne zabezpečenie a to, že z času na čas obetovali svojich spoluobčanov Slnku alebo Matke Zemi bol už len detail.

zdroj: wikimedia commons

Podobným dojmom zapôsobili na európskych osadníkov aj severoamerické indiánske spoločenstvá, najmä Irokézke kmene. Tie sa v 16. storočí zlúčili do určitej formy konfederácie, ktorej dali pozoruhodne pokrokový názov Liga mieru a moci. Pôvodne ju tvorilo päť kmeňov a v 18. storočí sa pridal ešte šiesty, takže sa toto zoskupenie nazývalo tiež Šesť národov. Na jeho čele stál parlament 50 volených náčelníkov. Politický systém bol presne vymedzený a kodifikovaný v ústave. Veľkého vodcu, ktorý ich zjednotil, volali Deganawida – Veľký mierotvorca, pomenovanie, ktoré nám pripomína súdruhov Stalina a Maa. Pôvodné pomenovanie Irokézov bolo Haudenosaunee (Tí, čo stavajú dlhé domy). Meno Irokéz im dali francúzski kolonisti a pochádza z baskičtiny, v ktorej znamená „zabíjači ľudí.“

Republikánske usporiadanie Irokézov, voľby náčelníkov a pravidelné geometrické usporiadanie ich ohradených osád, zaimponovalo osvieteneckým otcom zakladateľom americkej demokracie. Najmä Benjamin Franklin sa netajil tým, že federatívne usporiadanie a voľby u Irokézov boli jedným z inšpiračných zdrojov pri tvorbe americkej ústavy. V roku 1754 Benjamin Franklin predstavil v Albany plán Únie britských kolónii, ktorý vytvoril na základe Irokézkej konfederácie. Návrh síce nebol v tejto podobe schválený, ale ako inšpirácia pretrval. Je potrebné dodať, že v roku 1731 bol Franklin prijatý do Pennsylvánskej slobodomurárskej lóže a v roku 1734 sa stal veľmajstrom. V tom istom roku vydal a publikoval prvú slobodomurársku knihu v Amerike – Konštitúcie slobodných murárov od Jamesa Andersona.

Benjamin Franklin
zdroj: Flickr

Čo je ešte zaujímavejšie: Franklin je jedným zo zakladateľov myšlienky populačnej regulácie. Ako jeden z prvých začal šíriť blud o nedostatku potravín pre rýchlo stúpajúcu populáciu. V roku 1751 vydal knihu Pripomienky týkajúce sa nárastu ľudstva. Táto kniha ovplyvnila Thomasa Malthusa a Adama Smitha.

Do obrazu súčasného amazonofilného eko-liberála zapadá Franklin aj svojím vegetariánstvom, ktoré začal vyznávať ešte ako 16-ročný učeň typografie. Franklin neskôr označil konzumáciu mäsa za „nevyprovokovanú vraždu“. Na dokreslenie jeho povahy treba dodať, že bol väčšinu života promiskuitný, mal nemanželského syna, napísal obscénne texty, ktoré boli až do 20. storočia na indexe a kuriozita na záver: požiadal Voltaira, aby požehnal (!) jeho vnukovi. Je zrejmé, že pre ľudí tohto typu je „indiánsky“ spôsob života jednoznačne obohatením.

pokračovanie v II. časti

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Bolesti presvätých očí Nášho Pána Ježiša Krista a Jeho presväté umučenie

Veľkonočné legendy a duchovné tradície východných kresťanov v Rumunsku

Donald Trump: „Urobme Ameriku opäť modliacou sa!“ Bývalý prezident však zároveň predstavil kontroverznú verziu Biblie

Štyri odporúčania pre hlbšie plnohodnotné prežitie Svätého týždňa 2024