Svätý Ján z Kríža -

Svätý Ján z Kríža

Plinio de Oliveira
13. decembra 2020
  Svätec týždňa

Životopisné údaje:

Svätý Ján z Kríža (1542 – 1591) je vyznávač a učiteľ Cirkvi. So svätou Teréziou z Avily bol spolureformátorom karmelitánskeho rádu a veľkým mystikom. Zanechal veľa slávnych poučení o duchovnom živote. Tu sú niektoré z nich:

* Nepoznal som ťa, môj Pane, pretože som stále túžil vedieť a utápal sa maličkostiach. Môj duch vyschol, pretože zabudol spočívať v Tebe.

* Ak túžite dosiahnuť sväté uzobranie, nedosiahnete to schvaľovaním, ale odmietaním.

* Diabol sa bojí duše spojenej s Bohom rovnako, ako sa bojí samého Boha.

* Najčistejšie utrpenie vedie k najčistejšiemu porozumeniu.

* Cez malé veci sa človek dostane k veľkým. Zlo, ktoré sa na začiatku javí ako bezvýznamné, sa neskôr stane obrovským a nebude pre neho liek.

Komentáre profesora Plinia:

Dovoľte mi pár poznámok k týmto vetám.

Nepoznal som ťa, môj Pane, pretože som stále túžil vedieť a utápal sa maličkostiach. Môj duch vyschol, pretože zabudol spočívať v Tebe. Láska k maličkostiam je jedna z najhlbšie zakorenených vecí, ktoré v ľudskej duši existujú. Zájdite si na námestie, alebo do reštaurácie, alebo sa prevezte autobusom, choďte tam, kde sa ľudia rozprávajú a dobre pozorujte. Uvidíte, že väčšinu času hovoria o nedôležitých maličkostiach. Keď mlčia, zvyčajne premýšľajú o maličkostiach.

Svätý Ján od Kríža povedal: Nepoznal som ťa, môj Pane, pretože som sa utápal v maličkostiach. Myslí tým, že ten, kto sa rád venuje maličkostiam, nemôže zakúsiť Božie veci. Aký je dôvod? Je to preto, že tieto dve veci sú protichodné a nikto nie je schopný milovať opačné veci súčasne. Boh je nekonečný, transcendentný a nádherný. Maličkosť je drobná a veľmi nepodstatná vec. Ten, kto miluje nepodstatné veci, nemôže milovať Božiu veľkosť. Mali by sme teda prosiť Pannu Máriu, aby nás oslobodila od pripútanosti k maličkostiam a pripravila nás na skutočnú lásku k Bohu.

Druhá časť vety – Môj duch vyschol, pretože zabudol spočívať v Tebe – potvrdzuje prvú. Aké duše spočívajú v Bohu? Sú to osoby, ktoré rady premýšľajú o katolíckej Cirkvi, katolíckej náuke, dejinách Cirkvi, jej dnešnom rozpoložení a najvyšších Božích záujmoch. Tieto osoby môžu povedať, že spočívajú v Bohu. Takí ľudia sú ovce, ktoré sa pasú a živia božskou trávou.

Ak túžite dosiahnuť sväté uzobranie, nedosiahnete to schvaľovaním, ale odmietaním. Toto je nádherná veta! Je založená na veľmi antiliberálnom princípe. Optimistické a liberálne duše, ktoré chcú vidieť iba pozitívnu stránku všetkého, podľa svätého Jána z Kríža nedosiahnu sväté uzobranie, svätú kontempláciu. Naopak, tie duše, ktoré ostražito pozorujú zlo okolo seba, rozoznávajú ho a potom odmietajú – to sú tie, ktoré uzobranie dosiahnu. Rozlišovanie zla sú dvere, ktoré otvárajú cestu pre kontempláciu Boha.

Diabol sa bojí duše spojenej s Bohom rovnako, ako sa bojí samého Boha.
To je krásne! V každodennom živote pozorujem nenávisť diabla proti pravým katolíkom, skutočným kontrarevolucionárom. Je to nenávisť, ktorá vychádza zo strachu. Chveje sa pred dobrým katolíkom, ako sa chveje pred samotným Bohom, pretože v tejto osobe vidí Boha.

Najčistejšie utrpenie vedie k najčistejšiemu porozumeniu. Dobre trpieť znamená niesť kríž v jednote s Kristom Je to dvojnásobné tvrdenie. Najprv hovorí, že každý z nás by mal trpieť čisto, to znamená niesť svoj kríž až do konca, čestne a rád trpieť to, čo sa od nás žiada, bez trikov a podvodov. Potom hovorí, že ktokoľvek tak činí, dostáva väčšiu schopnosť porozumieť Božím veciam, to znamená uchopiť najvyššiu a najvznešenejšiu časť reality. Nejde tu len o chápanie intelektu, ale aj o citlivosť duše. Preto prijatie utrpenia robí celú dušu – vôľu, rozum a cit – dokonalejšou a bližšou Bohu.

Cez malé veci sa človek dostane k veľkým. Zlo, ktoré sa na začiatku javí ako bezvýznamné, sa neskôr stane obrovským a nebude pre neho liek.

Toto je vrcholne kontrarevolučný princíp, vrcholne antiliberálny. Jednou z charakteristík liberálnej mysle je predstava, že sa všetko dobre skončí. Preto by sme, na základe tohto princípu, mali žiť život bez obáv, optimisticky. Nie je dôvod zasahovať do vecí, pretože zvyčajne idú správnym smerom a zriedka končia zle. Táto liberálna predstava je tiež čisto naturalistická. Nezohľadňuje nadprirodzený a predprirodzený prvotný hriech a trest, ktorý nám za tento hriech Boh udelil. Človek je optimista len, ak neverí v následky prvotného hriechu.

Preto sa liberál čuduje, keď sa niečo pokazí. „Ako sa to mohlo stať?“ pýta sa. „Ako je možné, že ten alebo onen človek, urobil takú zlú vec?“

Muž, ktorý je antiliberálny, si myslí opak. Vie, že bez pomoci nadprirodzenej milosti má človek silný sklon ku zlu, a že ak sa nebude osobitne snažiť, zlo sa v jeho duši zakorení a porastie. Uvedomuje si, že ak urobí ústupok v nejakej malej neresti, môže to v krátkej dobe dosiahnuť extrém. Preto nečistý pohľad, zlá myšlienka, prvá vzbura, malá lenivosť, môžu viesť k extrémnym následkom.

Ukážem to na lenivosti. Niekto zaujme vlažný a lenivý postoj v dôležitej záležitosti týkajúcej sa katolíckej veci, o ktorej sa dozvedel. Pretože je lenivý, nechce sa mu premýšľať na takej úrovni, ktorú si téma vyžaduje. Ak to urobí to mnohokrát, získa si zvyk nereagovať na dôležité veci. Po čase sa tento zvyk opomínať premení na úplnú ľahostajnosť k veľkým katolíckym témam. Stratí túžbu po dobre, čo podľa svätého Tomáša súvisí so smrťou lásky k Bohu. To znamená, že niečo, čo sa začalo ako drobný ústupok, sa v krátkom čase skončilo smrťou lásky k Bohu. Preto nás svätý Ján z Kríža varuje, aby sme boli ostražití a v prvej iskre uhasili zlo; inak budeme čeliť rozsiahlemu požiaru.

Tento princíp platí aj pre dejiny. Ľudovít XVI. nepodnikol účinné opatrenia na uhasenie začínajúcich iskier Francúzskej revolúcie, a tá sa skončila jeho sťatím. Pápež Lev X. na začiatku nezastavil protestantizmus, a ten pokračoval a skončil oddelením jednej tretiny Európy od Cirkvi. Dá sa ľahko urobiť smutný a dlhý zoznam katastrof, ktoré mali byť na začiatku zastavené, ale neboli, a stali sa nenapraviteľnými pohromami.

Toto je niekoľko z princípov, ktoré nám svätý Ján z Kríža nechal na premyslenie. Prosme Pannu Máriu, aby nám pomohla pre dobro našej duše pevne si ich osvojiť.

Spoločnými silami prebuďme SVEDOMIE Slovenska, bojujme za Vieru a hodnoty kresťanskej civilizácie. Bez Vás Christianitas.sk nezvládneme financovať, preto prosíme o Vašu PODPORU. Ďakujeme!

Bankové spojenie: SK7765000000000020594299

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Kostnický koncil – náhľad do jeho obradov a liturgických úkonov

USA: Ďalšia konvertitka na katolicizmus z radov populárnych influencerov

Vatikán už vie, ako presadiť svätenie žien na diakonky: Schválila by si ho každá miestna cirkev zvlášť. Pripúšťa to podsekretárka Synody, sestra Becquartová…

Modlitba za pápežovu smrť? Nič nové v dejinách Cirkvi…