Štyri typy katolíkov, 2. časť: Otáľavý katolík – majster ničnerobenia, vyhovárajúci sa, že práve teraz nie je tá vhodná chvíľa - Christianitas

Štyri typy katolíkov, 2. časť: Otáľavý katolík – majster ničnerobenia, vyhovárajúci sa, že práve teraz nie je tá vhodná chvíľa

Tommaso Scandroglio
6. mája 2022
  Cirkev Spoločnosť


! PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS !

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

Štyri typy katolíkov. V skutočnosti je ich oveľa viac, ale taliansky publicista Tommaso Scandroglio sa rozhodol, že si na mušku vezme štyri: tieňového katolíka, otáľavého katolíka, „dospelého“ katolíka a vyhýbavého katolíka.

Zdroj: pixabay.com

predchádzajúca časť:
Štyri typy katolíkov, 1. časť: Tieňový katolík – obeť dominantnej kultúry

2.) Otáľavý katolík – majster ničnerobenia, vyhovárajúci sa, že práve teraz nie je tá vhodná chvíľa

Rozvádza sa bratranec? „Teraz nie je vhodné ísť za ním a porozprávať sa…“ Priateľka chce ísť na potrat? „Toto sú delikátne situácie…“ Naši známi manželia sa chystajú na umelé oplodnenie? „Potom im zavoláme…

Pred niekoľkými dňami sme sa zaoberali tieňovými katolíkmi. Dnes sme si pod lupu vzali ďalšieho nájomníka, ktorý žije v katolíckom dome. Máme na mysli otáľavého katolíka. V prvom rade treba poznamenať, že otáľavý katolík má vo svojom arzenáli tri čarovné slová, ktoré ho dokážu zachrániť pri každej príležitosti: „Treba byť rozvážny“, „Teraz to nie je vhodné“ a „Ak bude vhodný okamih“. Magické slová, vďaka ktorým zmizne z miesta, kde sa očakáva jeho svedectvo.

Napríklad: rozvádza sa bratranec? Teraz nie je vhodné ísť za ním. Kamarátka chce ísť na potrat? Je potrebná opatrnosť, ide o vskutku delikátnu situáciu. Je pár našich priateľov, s ktorými sme sa zoznámili na dovolenke, odhodlaných ísť na umelé oplodnenie? Keď nastane správny čas, zavoláme im, možno pod zámienkou plánovanej dovolenky (a medzitým odídu na kliniku). Predáva známy, ktorý vedie bar, kam vždy chodíme, koktaily na báze konope? Neprivádzajme ho pred zákazníkmi do rozpakov.

Sľubuje, že skôr či neskôr sa pustí do boja, ale nikdy to neurobí

Čitateľ nech sa má na pozore. Otáľavý katolík nehovorí: „Ak sa bratranec rozvádza alebo kamarátka chce ísť potrat alebo naši známi chcú dieťa zo skúmavky, či sused predáva výrobky z konope, je to ich vec. Každý sa môže slobodne rozhodnúť podľa svojich predstáv“, aj keď je to v rozpore s učením Cirkvi. Nie, toto je iný typ katolíka, ktorému sa možno budeme venovať v budúcnosti. Otáľavý katolík vie, že jeho bratranec, jeho priateľ, jeho kamarát na dovolenke a jeho známi sa mýlia, a preto sa nenechá vtiahnuť do rozporuplného doktrinálneho pluralizmu, ale – a to je problém – nerobí nič.

Rozhodne sa nerozhodnúť sa. Sľubuje ostatným, že skôr či neskôr nastúpi na ihrisko, ale vie, že to nikdy neurobí. Rýchlo sa zahráva so svojím svedomím a donekonečna otáľa v nádeji, že situácia sa natoľko skomplikuje, že nakoniec de facto bude premlčaná. A tak sa čas stáva jeho spojencom a on sa ocitá v situácii, keď priznáva: „Ale čo mám po rokoch rozvodu povedať svojej sesternici? Potrat už prebehol, nejatrime starú bolesť. Dieťa zo skúmavky je už tri roky staré, zdá sa, že teraz nie je na mieste, aby sme našim priateľom niečo vyčítali. Ak ho pokarhám, môže mi odpovedať: „Prečo si mi to nepovedal skôr?

Takže otáľavý katolík je majstrom v ustupovaní, vyčkávaní, vyhýbaní sa. Zdržanlivosť je jeho krédo, jeho apoštolát a jeho obľúbená pastoračná zbraň. Prázdny priestor je jeho identita. Má veľké ťažkosti s presvedčivou exegézou svätého Pavla: „Hlásaj slovo, naliehaj vhod i nevhod, usvedčuj, karhaj a povzbudzuj so všetkou trpezlivosťou a múdrosťou“ (2Tim 4,2).

Ďalším jeho veľkým spojencom, okrem času, v tejto stratégii vyhovárania sa, sú vedľajšie účinky. Otáľavý veriaci subjekt nekoná, pretože ak by konal:

1) ľudí by uvádzal do rozpakov, keď je to práve on, kto sa hanbí povedať ešte jedno správne slovo navyše;
2) urážalo by to ich citlivosť, hoci ich citlivosť má tú zvláštnosť, že je necitlivá na pravdu;
3) priateľstvo by sa narušilo, keď si priateľstvo vyžaduje občasné úprimné slovo, ktoré ho posilní;
4) človek by vytváral falošný obraz o sebe a o Cirkvi, hoci správne slovo by pomohlo vymazať predstavu ľudu, ktorého viera je veľmi mdlá.

Stručne povedané, otáľavý katolík sa predáva ako dobrý stratég, ktorý čaká na najvhodnejší okamih, aby sa zmocnil svojej koristi, ktorý vie, ako zladiť vernosť evanjeliu a lásku, jasnosť myšlienok a milosrdenstvo. Nie je to „katolibanec“, ktorý sa vždy nevhodne vystavuje, ale vie vycítiť vietor (Ducha). Mlčí, lebo vie, že jeho mlčanie je výrečné.

Zdroj: pixabay.com

Cnosť opravdivej opatrnosti

Dajte si však pozor, aby ste neupadli do opačného zlozvyku. Niekedy si cnosť rozvážnosti –, ktorá nie je práve opísanou neresťou zbabelosti – vyžaduje nerobiť a nehovoriť. (…) Niekedy je dobré vynechať abstraktne dobrý čin v záujme väčšieho dobra, čo môže znamenať, že sa vyhneme tomu, aby negatívne účinky našich činov prevyšovali tie pozitívne. Ježiš učil, keď hovoril o burine.

Otáľavý katolík je v týchto prípadoch spravidla dobre vzdelaný a využíva ich na zakrytie vlastnej bojazlivosti, zbabelosti a mrzutosti. Skrátka, používa zástenu obozretnosti, aby poslal ostatných dopredu a oni im povedali, nech počkajú na správny okamih. Ale – a v tom je problém – vhodná chvíľa nikdy nepríde: pretože sú prázdniny, pretože sa práve skončili prázdniny, pretože deti sa vrátili do školy, pretože práve skončili školu, pretože XY nemá náladu sa s ním rozprávať alebo pretože smúti, narodila sa mu dcéra, práve sa oženil, stratil prácu, našiel si novú, presťahoval sa…

A nakoniec, keď jeho stanicou prejde tisíc vlakov, otáľavý katolík s istou úľavou, že unikol nebezpečenstvu, smutne roztiahne ruky, povzdychne si a prizná: „Už je neskoro“. Skrátka, chcel by, ale okolnosti boli proti nemu. Toľko dobrých úmyslov a toľko premárnených príležitostí.

Ak však možno zanedbať dobro, nemožno sa vyhnúť poslednému súdu. V tejto súvislosti treba pripomenúť, že otáľavý katolík je vlažný a „pretože si vlažný, teda nie si ani studený, ani horúci, už-už ťa vypľúvam z úst“.

Preklad z lanuovabq.it


! PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS !

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!