Prvé sväté prijímanie „na ruku“. Ovplyvní to negatívne deti? -

Prvé sväté prijímanie „na ruku“. Ovplyvní to negatívne deti?

Marcin Austyn
18. mája 2020
  Cirkev

Napriek odporúčaniam hygienikov, aby sa v Poľsku kvôli epidémii koronavírusu odložili termíny prvého svätého prijímania, veľa farností dodržalo májové termíny napriek súčasnému sanitárnemu režimu v Poľsku. To v prvom rade znamená, že deti povinne prijímali, prijímajú alebo budú prijímať v májových termínoch Eucharistiu na ruku. Ale môže prijímanie Eucharistie na ruku vybudovať u detí dobré základy viery a úcty k Eucharistii?

Väčšina z nás si pamätá slávnostnú atmosféru svojho prvého svätého prijímania, na obavy, či je všetko v poriadku, na slávnostnú atmosféru a na snahy prijať Eucharistiu v čo najdôstojnejšej forme. Po dlhej a náročnej príprave na sviatosť prvého svätého prijímania (ktorú si pamätajú viac starší katolíci ako moderná mládež) prežili tí skôr narodení jedinečnú a slávnostnú chvíľu, keď prijali ďalšiu zo sviatostí katolíckej Cirkvi.

Ale čo si zapamätajú dnešné deti zo slávenia prvého svätého prijímania? Masky na tvári, sanitárny režim, obmedzený počet veriacich a prijímanie Eucharistie na ruku. Aké duchovné ovocie to môže priniesť? Pritom z oficiálnych správ vieme, že deti sú v prípade ohrozenia koronavírusom vystavené najmenšiemu riziku. Prečo sa teda v tak slávnostnom a dôležitom okamihu ich katolíckeho kresťanského života, akým je slávnosť prvého svätého prijímania, robí všetko preto, aby deti nemali plnohodnotný vnútorný zážitok a sprofanoval sa prístup k Eucharistii?

Opíšeme teraz, ako vyzerala slávnosť prvého svätého prijímania v jednom z kostolov krakovskej farnosti. Celá slávnosť mala rozpačitý charakter. Deti sedeli aj s rodičmi v laviciach, ďalšie deti sedeli o dve lavice ďalej, pretože musel byť dodržaný povinný 2-metrový odstup, ktorý má zabrániť šíreniu koronavírusu. Kvôli zabráneniu šírenia vírusu deti nepristupovali k oltáru, ale kňazi prichádzali k jednotlivým laviciam, kde deti oslovili a podali im na ruku Eucharistiu.

Prečo sa to stalo a navyše v takejto podobe? Pretože „deti nechceli odložiť takúto dôležitú sviatosť až na jeseň“, všetko „bolo predsa už pripravené a dohodnuté vopred“. Išlo o spoločné rozhodnutie rodičov a detí. Stále totiž existuje riziko, že v septembri sa epidémia vráti, takže rodičia a deti nechceli dlhšie čakať. Celá atmosféra prvého svätého prijímania nemala teda slávnostný charakter, „sanitárny režim“ slávnosť prvého svätého prijímania negatívne ovplyvnil.

Zdroj: flickr.com

V krakovskej arcidiecéze sa situácia do normálu v súvislosti so slávením prvého svätého prijímania vráti až vtedy, keď sa skončia všetky epidemiologické opatrenia a znova začnú normálne fungovať školy a farnosti. Obmedzenia prijaté z rozhodnutia štátnych orgánov neumožňujú organizáciu cirkevných osláv, pokiaľ sa nezruší stav epidémie a neobnoví sa sloboda organizácie kolektívnych udalostí. Podľa štátu je prioritou zabezpečenie bezpečnosti detí a starších členov rodiny pred epidémiou koronavírusu.

Krakovská arcidiecéza navrhla odloženie dátumov slávnosti prvého svätého prijímania aj o niekoľko týždňov, berúc do úvahy názory rodičov, vývoj epidemickej situácie v krajine i nariadenia štátnych orgánov. Konečné rozhodnutie ostávalo na rodičoch jednotlivých detí, ktorí to konzultovali s kňazmi a boli informovaní aj o nutnosti podávania Eucharistie na ruku. Zdôrazňovanie významu modlitby a vysvetľovanie právd viery deťom zo strany rodičov a cirkevných autorít však nedokázalo plnohodnotne eliminovať negatíva súvisiace s podávaním Eucharistie na ruku.

Časť poľských detí, ktoré prijali sviatosť prvého svätého prijímania v máji 2020, tak zažila prijatie tejto sviatosti v karanténnych podmienkach. Je potrebné, aby každé dieťa presne pochopilo, že Eucharistia nie je len oblátka, ale skutočný Corpus Christi. A je potrebné, aby v budúcnosti bolo prvé prijatie Eucharistie pre malých katolíkov slávnostným okamihom v ich živote. Je potrebné urobiť všetko preto, aby sa v okamihu mimoriadneho stretnutia s Pánom deti nezbavili pocitu výnimočnosti. V tom spočíva spoluzodpovednosť rodičov i kňazov.

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

USA: Ďalšia konvertitka na katolicizmus z radov populárnych influencerov

Vatikán už vie, ako presadiť svätenie žien na diakonky: Schválila by si ho každá miestna cirkev zvlášť. Pripúšťa to podsekretárka Synody, sestra Becquartová…

Modlitba za pápežovu smrť? Nič nové v dejinách Cirkvi…

Terapeutické účinky latinského jazyka (Prvá časť)