Komentáre k eseji Benedikta XVI.

Komentáre
29. apríla 2019
  Cirkev  

Katolícke médiá na celom svete informujú o eseji Benedikta XVI. venovanej kríze v Cirkvi a jej príčinám.

Benedikt XVI

Novinár Edward Pentin z National Catholic Register zdôrazňuje, že je to najdôležitejšie vyhlásenie Benedikta XVI. od jeho abdikácie z pápežského úradu, v roku 2013. Pentin zdôrazňuje hlavné príčiny krízy v Cirkvi, ktorými je podľa Benedikta XVI. sexuálna revolúcia a úpadok katolíckej morálnej teológie. Podľa neho osobitnú úlohu v kríze mal úpadok formácie budúcich kňazov, v niektorých seminároch. Novinár tiež poukazuje na to, že podľa emeritného pápeža hlavnou príčinou krízy a  sexuálnych škandálov bola „úplná sexuálna sloboda“. 

Komentátor National Catholic Register vo svojom texte tiež spomína vyjadrenie Benedikta XVI. o presadzovaní sexuálnej výchovy, nemravných reklám a pornografických filmov, ktoré sa po roku 1968 stali bežným fenoménom. Edward Pentin tiež poukazuje na „homosexuálne kluby v seminároch“, ktoré mali bezpochyby negatívny vplyv na formáciu budúcich kňazov. 

Esej Benedikta XVI.  komentuje aj R.R. Reno na portáli firstthings.com. Vo svojom texte poukazuje na to, že esej emeritného pápeža je „svedectvom muža, ktorý prežil kultúrne kultúrne búrky i teologické zrady“. Autor textu zdôrazňuje, že Benedikt XVI. “má bezpochyby pravdu” a dodáva, že sexuálna revolúcia z roku 1968 otriasla zákazmi, zábranami i stabilnými normami, ktoré sú potrebné, aby človek odolal svojej nenásytnosti, čo podľa R.R. Rena viedlo k prepuknutiu sexuálnych prečinov a zneužívaní v Cirkvi. Dodáva, že revolúcia slúžila „nenásytnej túžbe po zmyselných zážitkoch a materiálnom konzume“. 

„Spoločenské zmeny, ktoré táto nenásytná túžba spustila, pokračujú. Sú také mocné, že v západnej politike sa ľavica spojila s pravicou v neoliberálnom konsenze, ktorý sa usiluje o maximálnu slobodu pre tvorbu bohatstva a maximálnu slobodu pre osobné naplnenie a sebarealizáciu (ľavicová kultúrna deregulácia), “píše R.R. Reno.

Zaujímavý názor na vyhlásenie emeritného pápeža vyjadril aj C.C. Pecknold z Catholic Herald. Je toho názoru, že “intervencia Benedikta XVI. je veľmi významná. „Jeho hlas je neomylný. Je to hlas otca. Benedikt XVI. nám napísal o otázke, ktorú si kladieme sami. Jeho najzákladnejšia odpoveď je bezpochyby jednoduchá: človek sa odvrátil od Boha “- zdôrazňuje autor komentára. 

Na druhej strane Matt Walsh na Twitteri komentoval vyhlásenie Benedikta XVI. takto:  „List Benedikta XVI. „O kríze zneužívania“ je hlboký a presvedčivý, ale o to viac ma zaujíma, prečo sa vôbec vzdal pápežského úradu? Odvtedy uplynulo šesť rokov a jeho myseľ je stále jasná a bystrá. Prečo vlastne máme Františka? – napísal Walsh.

Aj Mathhew Schmitz z Catholic Herald upozorňuje na význam eseje Benedikta XVI. „Mnohí hovoria, že homosexualita nemá nič spoločné s krízou. Benedikt XVI. však s nimi nesúhlasí.  Čiastočnú vinu za to nesie skutočnosť, že “v niektorých seminároch vznikli homosexuálne kluby, ktoré výrazne zmenili ich klímu ” – napísal na Twitteri. 

O vyhlásení Benedikta XVI sa môžeme dočítať aj na portáli LifeSiteNews.com, ktorý pripravil článok obsahujúci najdôležitejšie prvky vyhlásenia emeritného pápeža. Portál poukazuje na to, že Benedikt XVI. písal v eseji o „zrade teológov“, ktorá sa týka odmietnutia pojmu vnútorného zla – skutkov, ktoré boli vždy a za každých okolností klasifikované ako zlé. Portál taktiež zdôrazňuje výrok emeritného pápeža o „homosexuálnych kluboch v seminároch“. Poznamenáva, že keď sa Vatikán pokúsil tieto javy prešetriť, kroky boli zablokované.  LifeSiteNews.com tiež upozorňuje na slová Benedikta XVI o spôsobe menovania biskupov, ktorí boli po II. vatikánskom koncile vyberaní na základe ich „konciliarity“ (slovná hračka: na jednej strane mierna povaha, na strane druhej vzťah ku koncilu) Redakcia taktiež poukazuje na to, že biskupi, nielen v USA, odmietli katolícku tradíciu a pokúsili sa zaviesť svojskú modernú víziu katolicizmu. Portál tiež cituje vyhlásenie Benedikta XVI., ktorý napísal, že seminaristi, ktorí čítali jeho knihy, boli neraz považovaní za kandidátov nevhodných na kňazstvo“.