Francúzsky seriál o kapucínskych seminaristoch s otáznikom

Matej Gavlák
21. júna 2021
  Kultúra

Ainsi Soient Ils

Spoločnosť Netflix spôsobila svojou streamovaciou službou vo svete filmov a seriálov doslova revolúciu. Dnes už je však Netflix len jedným z množstva poskytovateľov streamovacích služieb a aj u nás už máme jeho konkurenciu v podobe HBO Go, Amazon Prime, či Apple Tv+. Jednou z takýchto služieb, ktorú si možno pozrieť aj u nás – a ktorá je dokonca úplne zdarma a bez registrácie – je aj frankofonná streamoviacia služba TV 5 Monde Plus.

TV 5 Monde Plus slúži na „propagáciu francúzštiny a frankofónneho sveta“. Na službe sa teda nachádzajú filmy a seriály z frankofónneho sveta od Francúzska, cez Švajčiarsko až po Québec. Titulky sa tu však dajú nastaviť aj do iných jazykov, ako je angličtina, či nemčina (prípadne aj do samotnej francúzštiny). No a táto služba prináša mimoriadne zaujímavé seriály (ale tiež filmy a dokumenty), ktoré by sa u nás nijakým iným spôsobom nedali pozrieť: napríklad francúzsku historickú kriminálku Nicolas Le Hoch, kanadskú policajnú drámu 19-2, či mimoriadne zaujímavý seriál z prostredia kapucínskych seminaristov s názvom Ainsi Soient Ils.

Francúzski seminaristi

Seriál má tri série (2012, 2014 a 2015) a každá má po osem častí, pričom každá séria tvorí istý ucelený príbeh a jednotlivé príbehy na seba nadväzujú. Na začiatku prvej série sa zoznamujeme s niekoľkými mladými mužmi z rôznych častí Francúzska pochádzajúcich z rôznych kruhov a rôzneho sociálneho postavenia. Takto spoznávame Yanna, mladíka z Bretónska, pochádzajúceho z praktizujúcej kresťanskej rodiny. Yann je klasický katolícky tínedžer podobný aj našim mladíkom: hrá na gitare, je členom kresťanského mládežníckeho združenia a je tiež veľmi emotívny.

Emmanuel, mladý muž čiernej pleti, pochádza z Lyonu. So svojou adoptívnou rodinou udržiava len minimálny kontakt. Ďalšou zaujímavou postavou je Guillaume. Ten pochádza z rozbitej rodiny. Matka sa s otcom rozviedla už pred dávnymi rokmi a do bytu si privádza stále nových a nových milencov, čo zbožného mladíka, ktorého len teraz prijali do seminára, hlboko zahanbuje a zraňuje. Mimoriadne zaujímavou postavou je Raphael, ďalší zo spolužiakov. Pochádza zo starej francúzskej aristokratickej rodiny. Jeho otec mal s ním veľké plány – chcel, aby Raphael prevzal ich veľkú rodinnú firmu. So synovým „nápadom“ ísť za kňaza preto hlboko nesúhlasí, čo v aristokratickej rodine spôsobuje roztržky a napätie. Posledným do partie je José – bývalý násilník, ktorý sa vo väzení obrátil a teraz chce ísť ku kapucínom.

Mimo seminaristov vystupujú v seriáli aj ich predstavení. Hlavní sú traja: vedúci kapucínskeho seminára, otec Fromanger, jeho zástupca, otec Bosco a potom biskup, mons. Poileaux. Zatiaľ čo otec Fromanger je mimoriadne vzdelaný a scestovaný muž plynule rozprávajúci čínsky, otec Bosco je zbožný technokrat a puntičkár. Navzájom sa rešpektujú, pomáhajú si a udržiavajú hlboké priateľstvo.

Dráma ako sa patrí

Už z profilu hlavných postáv vidno, aký mimoriadne zaujímavý kolotoč sa v seminári rozbieha. Mladíci sú zbožní a odhodlaní, no neraz ich prostredie naokolo doslova drví. Josého prenasleduje jeho minulosť a čokoľvek zlé sa prihodí, vždy sa všetky oči otáčajú jeho smerom. Guillaume sa snaží presviedčať mamu, aby zmenila svoj život, ale vždy, keď príde domov, nachádza tam okrem nej a svojej sestry aj nového „priateľa“ svojej matky. Hlboké rozpory neustále panujú medzi Raphaelom a jeho otcom. Samotný seminár je na tom finančne tiež nedobre. Strecha miestneho kostola zateká, no škola skrátka nemá desaťtisíce eur na jej rekonštrukciu. Všetky ťažkosti však títo ľudia zbožne odovzdávajú do rúk Bohu, ktorý predsa všetko múdro riadi.

Vrchol prvej série prichádza medzi 3. až 5. časťou. Raphael je nútený vypomáhať v otcovej firme. Má to však háčik – firma dlhodobo kráti dane a je namočená vo viacerých finančných machináciách. Hrozí jej krach. Raphael je teda v mimoriadne ťažkej situácii, kedy sa musí neustále rozhodovať medzi pomocou rodinnej firme a rodine, a svojím svedomím a poslaním, čoby budúceho kňaza. Guillaume sa dozvedá, že jeho sestra otehotnela a chce ísť na potrat. Snaží sa urobiť všetko pre to, aby naň nešla, ale neúspešne. Otec Bosco odchádza do Ríma, aby sa zastal otca Fromangera, vyšetrovaného Cirkvou pre finančné záležitosti. Po návrate späť do Francúzska však otec Bosco zisťuje, že mnohé z obvinení voči jeho priateľovi a nadriadenému boli zrejme oprávnené…

Zábery zlomeného Guillaumea, ktorého sestra podstúpila potrat, či zlomeného Raphaela, ktorého brat spáchal pre zlú situáciu vo firme a začínajúce policajné vyšetrovanie samovraždu, sú doslova srdcervúce a sú vrcholom filmárstva. Skrátka, seriál je v týchto fázach skutočným koncertom hercov, neriešiteľných situácií a tragédií, aký vedia natočiť len Francúzi. Je preto doslova až zradou, čo sa v tomto skvoste dialo potom.

Z vrchola až na dno a späť?

Ten pád je náhly a neočakávaný. Zo zbožných chlapcov sa postupne len tak stali najväčší hriešnici, ktorých nejaká ľútosť, či spoveď absolútne netrápila. Z najlepších kňazov sa úplne bezdôvodne stali tí najhorší. Raphael začal navštevovať vydatú ženu, Guillaume zažíva „homosexuálnu lásku“ a to priamo v seminári, z Josého sa stal veľký bojovník za práva migrantov, ktorý fyzicky napadol predstaveného. Toto všetko pritom seriál prezentuje ako niečo takmer normálne, akoby na tom nebolo v podstate nič zlé.

Skrátka Ainsi Soient Ils v predposledných častiach utrpel takzvanú „panelákovskú chorobu“; bol to práve tento slovenský seriál, kde skončili „bežní“ obyvatelia istej bytovej jednotky všetci ako zlodeji, mafiáni, každý podvádzal každého, nikto nikomu nič nedaroval. Všetci sa do niečoho zaplietli a tento „výtvor“ sa to snažil prezentovať spôsobom „veď taký je život“. Ani jedna postava nebola čistej, či aspoň kajúcej sa duše. A presne toto sa prihodilo aj do tej doby skutočne skvelým Francúzom.

Posledná časť prvej série francúzskeho seriálu však priniesla aspoň malé svetielko nádeje (a rozumu). Postavy sa takpovediac opäť „spamätali“ a tak neočakávane, ako predtým upadli do nerestí, sa ich tu narýchlo zbavovali. Snáď sa z tohto „faux-pas“ ďalšie série poučili.

Seriál celkovo však nemožno odporučiť. Autori mali skvelú šancu ukázať život seminaristov taký ako je, no namiesto toho v tom najlepšom nepochopiteľne obrátili a svoje dielo tým úplne zruinovali. Je to škoda. Avšak, ak sa budúci filmári poučia, môže v budúcnosti vzniknúť solídne dielo.

Titulný obrázok – media.senscritique.com

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!