Totalitarizmus 21. storočia, ktorý sami denne budujeme - Christianitas

Totalitarizmus 21. storočia, ktorý sami denne budujeme

Marcin Jendrzejczak
10. júna 2019
  Spoločnosť

Sociálne médiá, geolokačné zariadenia – kto z nás ich nepoužíva? Jedni menej, iní viac. Je pravda, že uľahčujú život. Uvedomujeme si však, kam až môže dospieť ich využívanie? Účinky môžu byť tragické – najmä keď sa dostanú do rúk štátu. Pozrime sa, ako môže vyzerať náš svet v celkom blízkej budúcnosti.

Zdroj: pixabay.com

Rok 2040, štyri hodiny ráno, za oknom tma a hrozná zima. Vonku fúka ľadový vietor. Zrazu sa ozve hlasné zaklopanie. S pocitmi strachu, prekvapenia a ospalosti podídete ku dverám. „Otvorte! Polícia!“ Do bytu vchádzajú pochmúrne sa tváriaci páni v tmavých kabátoch. „Občan, ste zatknutý!“ – hovoria. „Prečo? Nič som predsa neurobil“ – odpovedáte vystrašený. Jeden z dôstojníkov vytiahne tablet a ukáže zoznam obvinení:

DISIDENTSKÉ NÁZORY

ZDRŽIAVANIE SA V PODOZRIVEJ SPOLOČNOSTI NA SOCIÁLNOM MÉDIU

ČÍTANIE POLITICKY PODOZRIVÝCH STRÁNOK

ČASTÉ KUPOVANIE NEZDRAVÝCH POTRAVINÁRSKYCH VÝROBKOV

NETYPICKY DLHÉ TRVANIE MONOGAMICKÉHO VZŤAHU

ČASTÝ NÁKUP MÄSOVÝCH VÝROBKOV

HOMOFÓBIA V TEXTOCH ZVEREJNENÝCH NA SOCIÁLNYCH MÉDIÁCH PRED 20 ROKMI

DOMA PREDNESENÉ TRANSFOBICKÉ VÝROKY

NADMERNÁ SPOTREBA CIGARIET PRED 15 ROKAMI NA SPOLOČENSKEJ UDALOSTI

 „Vieme o vás všetko, občan,“ povedal.  „Prosím, poďte s nami,“ rozkáže muž.

Tento príbeh sa už čoskoro môže stať realitou. Veď koniec koncov, údaje o vás sú známe. Samozrejme, že nemusíme páchať práve tieto spomínané „hriechy“.  Ale keď štátna moc chce, na každom z nás nájde nejakú vinu. Nôž leží na ulici – stačí sa poň zohnúť.

Zdroj: pxhere.com

Tieto údaje poskytujeme vláde sami, ako na podnose, keď deň čo deň používame smartfóny, internet a najmä sociálne médiá. Množstvo dát, ktoré vytvárame, je ohromné. Eric Schmidt, bývalý generálny riaditeľ spoločnosti Google uviedol, že každý deň pribudne na svete toľko dát, ako vzniklo od začiatku civilizácie do roku 2003.  Podľa štúdie, ktorú vykonal tím vedený Martinom Gilbertom z Univerzity v južnej Kalifornii, ľudia v roku 2007 poslali toľko dát, koľko by počas roka vygenerovalo 7 miliárd ľudí čítajúcich celý rok noviny.

Ak by zdieľanie vedomostí o sebe bolo športovou disciplínou, potom by moderný človek bol veľmajster. Na Facebooku vytrubujeme o sebe takmer všetko. Píšeme nielen o tom, kde pracujeme, aké školy sme skončili, koľko máme rokov, ale aj o tom, akú máme náladu, alebo čo máme v úmysle kúpiť. Robíme „rozkošné“ fotografie domácich miláčikov a  bez rozmýšľania zverejňujeme fotografie rodiny, i našich ratolestí. Koľko detí má už svoj profil na sociálnych médiách aj bez toho, aby sa o tom vedelo? Ide o bezprecedentnú revolúciu na gigantickej škále.

Koniec intimity

Po stáročia sa ľudia snažili vytvoriť si svoj vlastný životný priestor. Hľadali ho, aby sa oddelili od vplyvu druhých a zachovali si svoju nezávislosť. Preto povstali múry, priekopy a hrady – vybudované i tie vo forme dverí. Na ten istý účel slúži aj odev, ktorý nosíme.

Kultúrnej revolúcii sa však podarilo zničiť pojem intimity. Preto dnes bez problému zverejňujeme o sebe informácie, ktoré by sme ešte pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi nedávali ani našim blízkym (nieto ešte virtuálnym) známym. Napomáha tomu ilúzia anonymity. Áno, ilúzia. Koniec koncov, údaje o nás sú na internete zverejňované a spracovávané rôznymi spôsobmi. Celý cirkus okolo zavádzania GDPR na tom veľa nemení. Pravdou je, že Facebook o nás často vie viac ako naša najbližšia rodina!

Facebook o tebe vie viac ako ty sám?

„Ak však podrobíme dôkladnej analýze, aké informácie zbiera Facebook o používateľoch, aby ich potom predával inzerentom, zježia sa nám vlasy na hlave. „Zježili sa dokonca aj mne, internetovému vydavateľovi „- píše Przemysław Pająk na portáli venovanom novým technológiám. A uvádza zoznam oblastí, o ktorých Facebook zbiera informácie. Je ich 98. Slovom: deväťdesiat osem.

Časť z nich sa zdá byť bezvýznamná, ale šokuje svojou detailnosťou. Iné sa týkajú kľúčových otázok. Uveďme niektoré z nich:

Používatelia majúci partnerské vzťahy na diaľku

Používatelia, ktorí budú mať čoskoro narodeniny

Používatelia, ktorí hrajú spoločenské hry

Obdobie v roku, kedy ľudia najviac nakupujú

Používatelia, ktorí do práce cestujú verejnou dopravou

Rodičia čakajúci potomstvo

Matky, rozdelené do rôznych typov

Používatelia, ktorí sa angažujú v politike

Konzervatívci a liberáli

Zdroj: goodfreephotos.com

Facebook zároveň ubezpečuje, že tieto údaje nebudú použité proti konkrétnym osobám, a že nezhromažďuje údaje o menách či priezviskách. Navyše ich neodovzdávajú zadávateľom reklám naraz, ale každému z nich sprístupnia iba časť. Taktiež ubezpečujú, že ich neposkytujú s menami a priezviskami. Napriek zdaniu to však na veci veľa nemení.

Ako poznamenáva Przemysław Pająk, „na základe všetkých týchto informácií možno vytvoriť kompletný profil človeka. Tento profil bude taký podrobný, ako nijaký iný súbor informácií o konkrétnej osobe, pretože nevychádza z vyhlásení, ale zo skutočných informácií a z aktivít používateľov Facebooku. A to je priam desivé.“

Takže nastáva orwellovská situácia. Facebooku tieto informácie podávame ako na podnose. Priznajme si to – veď na tom nemôže byť nič hrozné, pokiaľ sú využívané hlavne na reklamy. Má to dokonca aj svoje prednosti – reklamy sú presne dopasované. Ale čo keď totalitný štát bude chcieť na ne položiť svoje pazúry a využiť ich na kontrolovanie ľudí? Poznať názory, súkromný život, choroby, závislosti a slabosti občanov znamená mať v rukách základ, ktorý možno využívať na zmenu ľudského správania, na odmeňovanie „správne“ mysliacich, trestanie neposlušných atď.

Stručne povedané, nôž leží na ulici. Kto sa poň zohne?