Štyri typy katolíkov, 3. časť: „Dospelý“ katolík – katolík len podľa mena - Christianitas

Štyri typy katolíkov, 3. časť: „Dospelý“ katolík – katolík len podľa mena

Tommaso Scandroglio
9. mája 2022
  Cirkev Spoločnosť


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

Štyri typy katolíkov. V skutočnosti je ich oveľa viac, ale taliansky publicista Tommaso Scandroglio sa rozhodol, že si na mušku vezme štyri: tieňového katolíka, otáľavého katolíka, „dospelého“ katolíka a vyhýbavého katolíka.

Zdroj: Ferraraitalia.it

predchádzajúce časti:
Štyri typy katolíkov, 1. časť: Tieňový katolík – obeť dominantnej kultúry
Štyri typy katolíkov, 2. časť: Otáľavý katolík – majster ničnerobenia, vyhovárajúci sa, že práve teraz nie je tá vhodná chvíľa

3.) „Dospelý“ katolík – katolík len podľa mena

Verejne sa hlási ku katolíkom, ale rovnako verejne vyznáva myšlienky, ktoré sú v rozpore s vierou a morálkou Cirkvi…, ale chodí na sv. omšu.

Dnes sa budeme venovať klasickému katolíkovi našich čias: tzv. dospelému katolíkovi. Keď sa povie „dospelý“ katolík, (Talianom) sa v mysliach hneď vybaví Romano Prodi, ktorý v roku 2005, keď sa talianska cirkev správne rozhodla zmariť referendum o zákone č. 40 tým, že sa zdržala hlasovania, vykríkol: „Som dospelý katolík a idem hlasovať!“ O niekoľko rokov neskôr mu dal za pravdu syn s rovnakou mentalitou, ktorý Bibliu a Katechizmus drží v knižnici, ale na pracovnom stole má Ústavu.

Máme na mysli (bývalého predsedu vlády) Mattea Renziho, ktorý sa ako zástanca občianskych zväzkov a samozvaný katolík nehanbil vysvetliť, aké sú jeho priority: „Som katolík, ale prisahal som na Ústavu, a nie na Evanjelium.“ To je ako povedať, že som sudca, ale na súde neuplatňujem zákon, ale pravidlá nášho spoločenstva vlastníkov bytov. Svet je plný dospelých katolíkov a najznámejšou vychádzajúcou hviezdou, ale možno nie nadlho, je momentálne Joe Biden, ktorý sa dokáže hlásiť k prikázaniu nezabiješ! a zároveň presadzovať potraty, negovať stránku Biblie, v ktorej sa píše, že Boh človeka „stvoril ako muža a ženu“, a zároveň vzletne a nadšene vyzdvihovať genderovú teóriu.

Charakteristika „dospelého“ katolíka

Charakteristiky dospelého katolíka sú rôznorodé. Predovšetkým je separatista: jasne oddeľuje svoj súkromný a verejný život od katolíckej náuky. Z logického hľadiska by nebol problém, keby sa priznal, že je ateista, agnostik alebo aspoň sekularista. Problém spočíva v tom, že sa prezentuje ako katolík. V rozpore so zásadou neprotirečenia sa potom dospelý katolík snaží skĺbiť svoju podporu potratov, antikoncepcie, umelého oplodnenia, rozvodov, mimomanželských vzťahov, homosexuality, transsexuality a eutanázie so svojou príslušnosťou ku katolíckej Cirkvi. Vďaka tejto pochybnej hybridizácii medzi tým, čo je správne a čo nie, „dospelý“ katolík zohral svoju úlohu v parlamente a spolu s ostatnými nám zabezpečil zákony, ako sú zákony o rozvodoch, potratoch, umelom oplodnení, civilných zväzkoch a eutanázii a pod.

V hlave má svojskú predstavu o katolíckosti, takpovediac znečistenú zmesou modernizmu, progresivizmu, liberalizmu a sociálnej spravodlivosti. Byť katolíkom pre neho znamená bojovať proti chudobe, nezamestnanosti a za otvorené prístavy. Zvyšok sú súkromné záležitosti, v ktorých je sudcom iba Boh a ktorého rozsudky zostávajú nám, chudákom, skryté.

Druhou charakteristikou „dospelého“ katolíka, ktorá vyplýva z prvej, je jeho túžba po emancipácii od Magistéria. Ani nie tak od hierarchickej štruktúry Cirkvi, ktorá, ak je politická, môže byť aj užitočná – preto jeho príklon ku klerikalizmu – ale od učenia Cirkvi. Dospelý katolík je ten, kto rýchlo kráča po vlastných nohách a nepotrebuje doktrinálne barličky; je to osvietený človek, ktorý sa nestará o zázraky, a vlastne ani o riadnu milosť sviatostí. V tejto doktrinálnej sebestačnosti dospelého katolíka, ktorý si vystačí sám so sebou, a v tejto morálnej a duchovnej sebestačnosti možno zahliadnuť protestantské vplyvy. Magistérium sa stáva pozlátkou, Zjavenie je otvorené exegéze „šitej na mieru“. „Dospelý“ katolík je skrátka presvedčený, že sa spasí sám.

Rozšírený slogan

Môže byť „dospelým“ katolíkom, ale nie je dospelým ako katolík, pretože jeho viera je detinská. Benedikt XVI. v homílii v roku 2009 veľmi dobre načrtol profil tohto nášho priateľa: „Slovné spojenie dospelá viera“ sa v posledných desaťročiach stalo bežným sloganom. Často sa však chápe v zmysle postoja človeka, ktorý už nepočúva Cirkev a jej pastierov, ale sám si vyberá, čomu chce veriť a čomu nie – teda viera v zmysle „urob si sám“. A je prezentovaná ako „odvaha“ hovoriť proti Magistériu Cirkvi. V skutočnosti si to však nevyžaduje odvahu, pretože človek si vždy môže byť istý potleskom verejnosti. Skôr je potrebná odvaha držať sa viery Cirkvi, aj keď je v rozpore s „predstavou“ súčasného sveta. Práve túto nekonformnú vieru Pavol nazýva „dospelou vierou“. Takúto vieru požaduje. Na druhej strane označuje behanie za vetrom a prúdmi času za detinské.“

„Dospelý“ katolík – ako my všetci, aspoň niekedy – je aj prešibaný. Má dobrý nos, čiže hneď rozpozná, odkiaľ fúka vietor, kde je tá správna strana príbehu, a okamžite sa do nej vloží. Robí to z viacerých dôvodov: pretože sa usiluje o uznanie sveta, je to pohodlnejšie alebo užitočnejšie, nechce byť vylúčený z okruhu ľudí, na ktorých mu záleží, či byť zaradený medzi úbohých nešťastných fanatikov a svätuškárov, nechce zostať pozadu, keď naňho s otvorenou náručou čaká svetlá budúcnosť. Skrátka, robí to z mnohých dôvodov, ale určite nie pre Boha.

Preklad z lanuovabq.it


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

Najnovšie články

„Nezaujímavá“ svätica z Lisieux: Malá Terezka a čo ste o nej nevedeli

Týždeň na Slovensku

„Anklopfzeremonie“ alebo pohľad do habsburských pohrebných rituálov

Vyčíňania krvavej grófky Báthoryčky mali zjavne okultný charakter