Skutočný vírus je vírus hriechu

Tommaso Scandroglio
23. júna 2021
  Spoločnosť

Zdroj: Flickr

Keby sa ľudia v období pandémie starali rovnako o svoje duchovné zdravie ako sa starajú o zdravie fyzické, boli by sme už všetci svätí. Tak ako existuje koronavírus spôsobujúci chorobu Covid, ktorá je v niektorých prípadoch smrteľná, existuje aj vírus hriechu, ktorý vo svojom najvážnejšom variante vedie k istej smrti duše.

V prvom prípade sme robili všetko pre to, aby sme sa vyhli nákaze: dodržiavali sme sociálnu vzdialenosť, hygienu rúk, dávali si rúška na tvár, rešpektovali zákaz vychádzania, očkovali sa, merali teplotu, štáty investovali miliardy, ba ešte oveľa viac. V druhom prípade je väčšine ľudí jedno, či sa nakazia vírusom hriechu, ba väčšinou nákazu dobrovoľne vyhľadávajú.

Na rozdiel od koronavírusu však máme veľmi účinné prostriedky pre liečbu aj prevenciu pred hriechom. Antivírusové terapie majú svoju obdobu vo sviatosti krstu a v spovedi, ktoré ničia vírus hriechu: prvá v pôvodnej podobe, druhá v jej variantoch, dokonca aj tých menej nebezpečných, ktoré nazývame ľahké hriechy. Očkovacie látky majú svoje náprotivky vo Sviatostiach – Eucharistii a Spovedi – v modlitbách a pôstoch: nástroje, ktoré pomáhajú pri imunite voči zlu a pri predchádzaní nakazeniu ostatných.

Tak ako sa už viac ako rok nepretržite informujeme o všetkom, čo súvisí s koronavírusom, mali by sme sa informovať aj o prostriedkoch zabezpečujúcich zdravie našej duše: čítať Sväté písmo, študovať náuku a pod. Rovnako ako v prípade koronavírusu, keď visíme na perách zdravotníckych odborníkov, mali by sme visieť na perách odborníkov na spásu, teda otcov a učiteľov Cirkvi a Učiteľského úradu všetkých čias.

Rovnako ako s hlbokým záujmom sledujeme ctnostné príklady krajín, ktoré sú v boji proti koronavírusu na tom lepšie ako my, mali by sme sa od svätých učiť, ako bojovať proti vírusu hriechu. Rovnako ako pri prvom náznaku nepohodlia berieme teplomer, voláme lekára, tak pri prvom podozrení, že sme zhrešili, by sme si mali vážne spytovať svedomie a v prípade vážnych symptómov vyhľadať kňaza.

Tak ako nás veľmi malé riziko nákazy koronavírusom núti k maximálnej opatrnosti dokonca aj pri styku s mladými a zdravými ľuďmi, takže sa vyhýbame podávaniu rúk a stretnutiam, rovnako by sme sa mali správať aj pri hriechu: veľmi nízke riziko spáchania čo i len jediného ľahkého hriechu by nás malo viesť k tomu, aby sme sa vyhli ďalším a vzdialeným príležitostiam hriechu, aby sme sa vyhli potraseniu rúk s tými, ktorí nás chcú odviesť od Boha a zatvárali oči a uši pred pokušením nasadením si „masky modlitby“, ako to robíme pri Covide zatvorením nosa a úst chirurgickou maskou.

Tak ako nás strach, že niekoho nakazíme, najmä kto je nám drahý a zraniteľný, viedol k tomu, že sme ho celé mesiace ani nevideli, tak aj strach, že svojím zlým príkladom nakazíme iných, najmä tých, ktorých milujeme a ktorí sú krehkí vo viere, by nás mal podnecovať k tomu, aby sme žili sväto.

Buďme k sebe úprimní. Na boj s hriechom sme nevynaložili ani cent energie v porovnaní s tým, čo sme robili pre ochranu pred Covidom. Z jednoduchého dôvodu: nemáme vieru. Neveríme v Posledný súd, v Peklo a v skutočnosť, že naša duša je neustále v nebezpečenstve. V skutočnosti neveríme ani v samotnú existenciu hriechu: sme popierači, rovnako ako tí, ktorí popierajú existenciu koronavírusu. Ustavične nás zasahujú nekonečné vlny tejto smrteľnej pandémie a svet nerobí nič, je pasívny, pretože tomu neverí. A tak sa viac staráme o zdravie tela než o zdravie duchovné.

Ježiš však povedal veľmi jasne: „Nebojte sa tých, čo zabíjajú telo, ale dušu zabiť nemôžu.“ (Mt 10,28)

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!