Šesť vecí, ktoré by mal každý vedieť o Poslednom súde -

Šesť vecí, ktoré by mal každý vedieť o Poslednom súde

Anna Nowogrodzka-Patryarchová
5. septembra 2022
  Cirkev

Každý z nás bude po svojom poslednom výdychu stáť pred Bohom, aby si vypočul Jeho večný výrok. Po osobnom súde čaká človeka na konci sveta ešte Posledný súd, na ktorom Stvoriteľ už nebude súdiť jednotlivé skutky, ale bude ich posudzovať v ich dobrých a zlých dôsledkoch, vo vzťahu k iným ľuďom, rodinám a národom, ktoré spôsobili. Posledný súd je jednou z istých skutočností, ktoré ohlásili všetci proroci; je to pravda, ktorú potvrdil sám Ježiš Kristus. Čo teda potrebuje každý vedieť o tejto eschatologickej udalosti, aby sa dnes v skrytosti svojho srdca rozhodol pre dobrý život?

Michelangelo, Posledný súd
zdroj: wikimedia commons

V Nemecku žil kedysi pustovník známy svojimi skutkami a svätosťou. Uzdravoval chorých a vracal zrak slepým. Preto sa ľudia hrnuli na miesto, kde žil. Jedného dňa ho navštívil aj cisár Otto. Ohromený svätcovou múdrosťou mu povedal: „Otče môj, pros ma o čokoľvek, čo si len praješ, hoci aj o polovicu môjho kráľovstva, a dostaneš to.“ Mudrc zdvihol hlavu, položil ruku na cisárovu hruď a s plnou vážnosťou odpovedal: „Knieža, čo by som si počal s tvojou korunou a s tvojím bohatstvom? Radšej mi urob tú láskavosť a uprostred prepychu a pobláznenia z veľkosti svojej moci sa každý deň na chvíľu osamote zastav, vstúp do skrytosti svojho srdca a sprav si inventúru, ktorú jedného dňa predložíš Bohu.

Veď kto by mohol zhrešiť, keď má pred očami Boží súd? Vedomie, že každá naša myšlienka v okamihu, keď vzniká, každé naše slovo v okamihu, keď je vyslovené, je hneď zapísané nezmazateľnými písmenami, s desivou vernosťou – do tej veľkej knihy, o ktorej sa hovorí:

Stránky knihy sa otvoria, / kde je zoznam hriechov, / za ktoré si svet zasluhuje trest („Dies irae“), a ten môže zastaviť človeka, ktorý má sklon zísť zo správnej cesty.

Božiemu súdu neuniknú ani tí, ktorí pohŕdajú Božími prikázaniami, podnecujú k zlému, pošliapavajú práva rodín a nevinnosť detstva. Skôr či neskôr zaplatia svoje účty. A na nich, či chcú alebo nie, príde tento slávny deň. Páchatelia nespravodlivosti, nerozumní ľudia, ktorí majú potešenie z mučenia a sĺz iných, pochopia svoj omyl v plnej miere. Počas tejto veľkej Rozpravy sa dozvieme pravdu o mnohých notoricky známych priestupkoch na zemi. Navyše Prozreteľnosť neraz obviňovaná z necitlivosti, nespravodlivosti a slepej zaujatosti odhalí múdrosť svojich ciest v celej svojej plnosti, ako je napísané: Tak sa ukážeš spravodlivý vo svojom výroku (porov. Ž 51,6).

Veľké sú to pravdy. Ak na ne človek nemyslí, je to preto, že sa mu súdny deň zdá veľmi vzdialený. Presvedčenie, že je ešte ďaleko, spôsobuje, že človek z horizontu stráca správny referenčný bod. Medzitým sa píše: Pánove oči hľadia a k ich volaniu sa nakláňa jeho sluch (Ž 34,16). Čo teda potrebuje každý vedieť o tejto eschatologickej udalosti, aby sa dnes v skrytosti svojho srdca rozhodol pre dobrý život?

1. Posledný súd je istý

Posledný súd je jednou z istých udalostí založených na viere. Zvestovali ho všetci proroci. Nevyhnutnosť jeho príchodu potvrdil sám Boží Syn. Po ňom ľudstvo, ktoré bude obnovené, vstúpi do inej formy existencie, do nového života, dostane nový príbytok. Tento príbytok sa bude udeľovať podľa zásluh alebo podľa miery previnenia. Ako čítame u svätého Matúša, Pán zhromaždí dobré semeno do sýpky a burinu spáli. Spravodliví tak dostanú raj, zatiaľ čo odsúdení budú uvrhnutí do temnej priepasti, kde je plač a škrípanie zubami. A nič na tom nezmenia slová tých, ktorí túto pravdu popierajú. Nikto totiž nebude schopný čeliť najvyššiemu prejavu spravodlivosti a takému slávnostnému zakončeniu ľudského osudu.

2. Dátum nepoznáme

Pojmy vyskytujúce sa vo Sv. písme: Deň súdu, Deň Pánov, Deň hnevu sa vzťahujú na Posledný súd, ktorý sa uskutoční na konci sveta. V Evanjeliu podľa Matúša čítame:

A zasa nebeské kráľovstvo sa podobá sieti, ktorú spustia do mora a ona zachytáva všetky druhy. Keď je plná, vytiahnú ju na breh, posadajú si, dobré vyberú do nádob a zlé vyhodia von. Tak bude aj na konci sveta: vyjdú anjeli, oddelia zlých od spravodlivých a hodia ich do ohnivej pece. Tam bude plač a škrípanie zubami. (Mt 13,47–50)

O tomto momente sa na inom mieste Biblie píše: Pánov deň príde ako zlodej v noci (porov. 1Sol 5,2); Preto vám hovorím: Týru a Sidonu bude v deň súdu ľahšie ako vám (porov. Mt 11,22); nedajte sa hneď vyviesť z rovnováhy, akoby už Pánov deň nastával (porov. 2Sol 2,2). Podobne túto udalosť predpovedali aj proroci: Blízko je Pánov deň blízko a je veľmi rýchly. Ten deň je deň hnevu, deň úzkosti a zvierania, deň víchra a víchrice, deň tmy a temnoty, deň oblakov a mrákavy. Deň pozauny a lomozu proti opevneným mestám a proti vysokým baštám. (Sof 1,14–16)

3. Stane sa to v Jozafatovom údolí

O mieste, kde sa má odohrať slávnostné ukončenie osudu človeka nevie nikto nič s istotou povedať. Všeobecná intuícia cirkevných otcov aj svätého Tomáša poukazuje na Jozafatské údolie. Podľa biblického opisu týmto miestom preteká rieka Cedron. Údolie obklopuje aj Jeruzalem a Kalváriu a siaha až po Olivovú horu. V literatúre na túto tému sa niekedy stretávame s názorom, že tento kúsok zeme, kde bol stvorený prvý človek a kde Mesiáš vykonal Vykúpenie a Spásu ľudstva, bude miestom, kde Boh vykoná spravodlivosť nad svojimi mučiteľmi a všetkými tými, ktorí odmietli umyť svoje duše v Baránkovej krvi. Pochybnosti o platnosti takejto intuície rozptýlil prorok Joel, ktorý zvolal: „zhromaždím všetky národy, zavediem ich do Jozafatského údolia a budem sa tam s nimi pravotiť pre môj ľud a moje dedičstvo, … A Pán bude volať zo Siona a z Jeruzalema vydá svoj hlas; a otrasú sa nebesá i zem. Pán je však útočišťom svojho ľudu a pevnosťou synov Izraela“ (porov. Joel 4,16; 4,2).

4. Bude nás súdiť Boží Syn

Ako už bolo povedané, súd sa uskutoční v Jozafatskom údolí. Z Evanjelia podľa Jána sa zasa dozvedáme, kto bude na tomto mieste tróniť, aby súdil zhromaždené národy: A Otec nikoho ani nesúdi, ale všetok súd odovzdal Synovi. A dal mu aj moc súdiť, pretože je Synom človeka. (Jn 5;22,27)

Svätý Ján nám tiež hovorí, že z moci súdu zverenej Ježišovi vyplýva moc vzkriesenia: Veru, veru, hovorím vám: Prichádza hodina, ba už je tu, keď mŕtvi počujú hlas Božieho Syna a tí, čo ho počujú, budú žiť. (Jn 5,25)

Tento predpoklad vychádza z poradia, v akom bude udalosť prebiehať. Aby mohli vinníci predstúpiť pred tribunál, musia byť najprv vzkriesení.

5. Budeme súdení spravodlivo

Podľa sv. Tomáša bude súd nad ľuďmi prispôsobený schopnostiam a požiadavkám ich prirodzenosti. Všetkých bude súdiť Spravodlivý, ktorého uvidia súčasne dobrí aj zlí. Nikto sa neodváži poprieť spravodlivosť Sudcu. Pavol, ktorý vedel, že ho bude súdiť Kristus, pociťoval radosť a nádej. Z toho vyplýva, že spravodliví sa budú cítiť priťahovaní k Nemu so živou dôverou.

V tejto perspektíve si možno predstaviť smútok a zúfalstvo odsúdených, ktorí osvietení takýmto spravodlivým rozsudkom budú kričať: Nazdávali sme sa, že jeho život je šialenstvom a že jeho koniec je potupný. A hľa, veď ho medzi Božích synov pripočítali a má údel medzi svätými! A tak teda my sme zišli z cesty pravdy nám nesvietilo svetlo spravodlivosti – a nám slnko nevychádzalo. (Múd 5,4–6)

Istota Kristovej spravodlivosti nám navyše umožňuje vidieť jednu zo scén Posledného súdu, v ktorej sa apoštoli, mučeníci, cirkevní učitelia a tisíce ľudí bojujúcich za Božiu slávu a obranu viery spoja, aby spoločne oslavovali svätosť Jeho výrokov a správnosť Jeho rozhodnutí.

6. Bude všeobecný, konečný a neodvolateľný

Všeobecnosť posledného súdu sa prejaví v tom, že pred Božím súdom budú stáť ľudia všetkých národností a kmeňov, hovoriaci všetkými jazykmi. Nebude sa brať ohľad na materiálne alebo spoločenské postavenie, ktoré mali počas svojej pozemskej cesty. Preto si môžeme byť istí, že všetky pocty a vyznamenania, ktoré si svet tak vysoko cení, nebudú mať žiadnu hodnotu. Ľudia budú odmenení iba za svoje zásluhy a dobré skutky: Blahoslavení sú mŕtvi, ktorí umierajú v Pánovi… veď ich skutky idú s nimi. (porov. Zjv 14,13)

V tomto okamihu sa odhalia celé dejiny ľudstva. Všetky verejné zločiny a tajomstvá skrývané po stáročia vyjdú na svetlo sveta. Ľudský život sa ukáže v celej svojej kráse. Budeme si pripomínať každú jednu okolnosť, každý jeden skutok, každé jedno slovo, každú etapu nášho života. Sudca rozpletie a nájde všetky nitky a dôvtipne utkané intrigy. Špinavé a podlé sprisahania ľudí na pozíciách verejnej moci už nebudú pre nikoho tajomstvom. Nikto sa nenechá oklamať činmi vykonanými pod zámienkou štátnych záujmov, ani skutkami maskovanými zbožnosťou a nezištnosťou.

Ako hovorí svätý Bernard, Pán odhalí všetky tie zneužitia, ktoré sme zatajovali nielen pred Ním, ale aj pred sebou samými. Najavo vyjdú všetky prejavy, z ktorých sme si urobili cnosti, nepriznané a zabudnuté hriechy, z pamäti vymazané tajomstvá. Otrávia a prekvapia tieto duše ako kati obklopujúci obeť. Pre niektorých to bude Strašný deň…

***

Text vychádza zo súbornej prednášky otca Charlesa Arminjona s názvom Koniec časného sveta a tajomstvá večného života.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Bolesti presvätých očí Nášho Pána Ježiša Krista a Jeho presväté umučenie

Veľkonočné legendy a duchovné tradície východných kresťanov v Rumunsku

Donald Trump: „Urobme Ameriku opäť modliacou sa!“ Bývalý prezident však zároveň predstavil kontroverznú verziu Biblie

Štyri odporúčania pre hlbšie plnohodnotné prežitie Svätého týždňa 2024