Protipotratový film Neplánovaný kasovým úspechom

lifesitenews.com
10. apríla 2019
  Kultúra Spoločnosť  

Protipotratový film Neplánovaný (Unplaned) zaznamenal v Spojených štátoch pozoruhodný kasový úspech. V poslednom marcovom víkende, keď sa začal premietať v kinách, priniesol zisk 6,1 milióna dolárov a stretol sa s veľkým uznaním verejnosti.

Režisérmi a autormi scenára sú Cary Solomon a Chuck Konzelman. Producentom filmu je spoločnosť PureFlix, ktorý stojí za takými známymi filmami ako I can only imagine a God’s Not Dead. O úspechu Unplanned , napriek problémom s propagáciou, svedčí aj fakt, že spoločnosť PureFlix sa ho rozhodla premietať v ďalších 700 kinách, na území Spojených štátov.

Tvorcovia Unplanned sa pri realizácii a distribúcii svojho diela stretávali s rôznymi ťažkosťami. Problémom sa ukázalo napríklad získanie licencie na používanie hudby. Okrem iného im boli zamietnuté práva na pieseň Cyndi Lauperovej “Girls Just Want To Have Fun”, skladby Trevora Rabina “The Guardian Suite”, či “Story of My Life” skupiny One Direction. Podľa portálu „The Blaze“, prístup k hudobným dielam im zamietli spoločnosti Disney, Universal, Sony a Round Hill Music.

Producenti taktiež narážali na prekážky pri propagácii svojho diela. Niektoré televízne siete, vrátane Lifetime, Travel Channel, Food Network, Hallmark Channel, im odmietli zverejniť reklamu. Fox News a TBN však o ňom informovali. Filmu vyjadrili svoju podporu Donald Trump i viceprezident Michael Pence.

Twitter zrušil propagačný účet filmu tri dni po premiére a deň po tom, čo dosiahol kasový úspech. Konzervatívni komentátori obvinili Twitter z pokusu zaviesť cenzúru. Hovorkyňa Twittera vysvetlila, že pozastavenie nesúviselo priamo s filmom, ale bolo výsledkom porušovania pravidiel služby Twitter prostredníctvom iného súvisiaceho účtu. Zároveň zdôraznila, že jej firma je  „nestranná“.

Búrka, ktorá vypukla v médiách, spôsobila, že účet po svojom obnovení získal desiatky tisíc nových sledovateľov. Ukázalo sa však, že problémy so sledovaním profilu služby Twitter zďaleka neskončili. Nevysvetleným spôsobom zo stránky zmizlo okolo 100 000 predplatiteľov (iné zdroje udávajú ich počet na 85 tisíc). Tentokrát to provider vysvetlil technickými problémami so “stabilizáciou” po odblokovaní, ktoré môžu trvať asi 24 hodín.

Film je natočený podľa bestselleru Abby Johnsonovej Unplanned: Dramatický a pravdivý príbeh bývalej vedúcej pracovníčky Planned Parenthood (najväčšia organizácia vykonávajúca potraty v Spojených štátoch). Kniha vyšla v roku 2010 a opisuje konverziu riaditeľky Planned Parenthood.

Abby Johnsonová pracovala v Planned Parenthood, v Texase, osem rokov a získala dokonca ocenenie Zamestnanec roka. Bola jednou z najmladších riaditeliek kliniky. Chcela pomáhať ženám, zabezpečiť im ich „právo voľby“. Po desivej skúsenosti, ktorou bola jej účasť na zabíjaní 13-týždňového nenarodeného dieťaťa, v októbri 2009 opustila toto dobre platené zamestnanie a založila organizáciu „And Then There Were None” (A potom už nik nezostal nažive)“ (ATTWN), aby „pomáhala ostatným odísť z potratového priemyslu“. Jej odchod z Planned Parenthood vzbudil pozornosť v celej krajine.

Samotná Johnsonová v rozhovore pre LifeSiteNews povedala: „Sekulárne médiá nás kŕmia falošným naratívom, že potratový priemysel je bezpečný a poskytuje ženám vysoko kvalitnú zdravotnú starostlivosť. (…) Jediný spôsob, ako účinne bojovať proti tomuto mýtu, je odhaliť skutočné príbehy a skutočné hrôzy, ktoré sa odohrávajú za múrmi kliník.

Film Unplanned nakrútený podľa knihy Johnsonovej, opisuje životnú cestu autorky, ktorej vzťahy s potratovým priemyslom začali ešte v študentských časoch, keď sa ako naivná mladá dievčina rozhodla dobrovoľne sa zapojiť do práce na klinike Planned Parenthood. Vtedy verila, že cieľom tejto potratovej organizácie je poskytovať ženám komplexnú zdravotnú starostlivosť.

Johnsonová, ktorá sa vypracovala na pozíciu riaditeľky kliniky, si postupne začala uvedomovať, že hlavným zdrojom príjmu Planned Parenthood sú potraty, ktoré sú pre firmu prioritou. Skutočný šok však nastáva, keď neočakávane asistuje pri potrate a na ultrasonografe zisťuje, že nenarodené dieťa je vlastne človek. Sama predtým presviedčala ženy, že “embryo” nič necíti a že je to len “lekársky zákrok”. Teraz s hrôzou na monitore vidí, ako sa 13-týždňové dieťa snaží bojovať o svoj život, keď potratár trhá jeho telíčko.

Unplanned  nastoľuje aj tému farmakologického potratu a šokujúcim spôsobom ukazuje, že obeťou je tak matka, ako aj dieťa. Tou obeťou a zároveň zabijakom, bola bohužiaľ sama Johnsonová, ktorá spomínajúc na túto skúsenosť hovorí, že v skutočnosti krvácanie bolo také obrovské, že si myslela, že zomrie.

Monica Migliorino Millerová v recenzii v časopise “Crisis Magazine” zdôrazňuje prednosti filmu, pričom uvádza, že je “cenný (…), ak nie z iného dôvodu, tak preto, že robí niečo, čo nedokázal žiaden iný celovečerný pro-life film, ani GosnellUnplanned nezakrýva ani nezmierňuje brutalitu potratu, ako to urobil Gosnell – na úkor svojich umeleckých hodnôt (…). To neznamená, žeby žiadny iný pro-life film nebol ukazoval brutalitu potratu. Boli to však dokumentárne a vzdelávacie filmy. „To, že realita samotného potratu je ukázaná v celovečernom filme, ktorého cieľom je široká distribúcia, robí Unplanned  bezprecedentným.

Millerová zdôrazňuje profesionalitu filmu, silné a dojímavé scény, “silný scenár” a dobré herecké výkony. Podľa jej názoru si zasluhuje, aby bol široko propagovaný. Upozorňuje však aj na slabiny filmu, ktoré „znižujú jeho filmový a umelecký efekt“ a zdajú sa byť typické pre tento typ produkcie evanjelikálnych kresťanov. Patrí medzi ne delenie „proliferov“ na tých, ktorých aktivizmus je dobrý a na tých, ktorých aktivizmus je zlý. Prolifer predstavujúci zlý typ aktivizmu – nazýva ženy vrahyňami – je tučný, starý a škaredý. Všetci dobrí proliferi  sú mladí, sympatickí a súcitní. Ďalším slabým bodom je „prehnane sentimentálna kresťanská hudba“, ktorá zdôrazňuje motívy „obrátenia, Božej lásky a Božieho odpustenia“.

Recenzentka taktiež vyjadruje obavy, že film s jeho „konštruktívnym“ posolstvom je zameraný najmä na presvedčeného diváka, ktorý vie, že potrat je zlý a posilňuje ho v presvedčení o krutosti zabíjania nenarodených. Ak by však niektoré veci boli skôr len ukázané a nie priamo povedané, možno by oslovil aj širšiu verejnosť. Millerová uzatvára: „môžeme očakávať, že tvrdohlaví aktivisti práva na slobodu voľby budú tento film nenávidieť, znevažovať ho, alebo sa ho pokúsia nejako odbiť, pretože Unplanned sa odvážil vrhnúť lúč svetla na ohavnú brutalitu potratov.

Akoby potvrdením jej obáv a záverov je recenzia Jordana Hoffmana v ľavicovom “The Guardiane”, ktorý – spochybniac autentickosť obrátenia Abby Johnsonovej – nazýva film “protipotratovou propagandu”, “nezmyselnou” a “nudnou kresťanskou drámou”, v ktorej “žena zisťuje, že potrat je zlý”. Recenzent s neskrývaným odporom konštatuje prítomnosť desivých krvavých scén a zároveň takto opisuje vo filme zobrazený potrat sledovaný cez ultrasonograf: “embryo tu predstavuje čosi, čo môže byť mylne interpretované ako strach alebo bolesť počas zákroku“.

Zdroje: LifeSiteNews.com, ChurchMilitant.com, theblaze.com, unplannedfilm.com, crisismagazine.com, theguardian.com