“Svet je na diéte, katolíci sa postia” – rozhovor o Veľkom pôste -

“Svet je na diéte, katolíci sa postia” – rozhovor o Veľkom pôste

Grzegorz Śniadoch
26. februára 2020
  Spoločnosť  

Duchovným bojom môžeme krotiť naše telo, bojovať proti zlému duchu a zvíťaziť nad svetom, ktorý nás vábi rôznymi spôsobmi. Veľký pôst je čas na napodobňovanie Krista, na priblíženie sa k Bohu – hovorí otec Grzegorz Śniadoch z Inštitútu dobrého pastiera.

Kňaz Grzegorz Śniadoch

Ako vznikol Veľký pôst? Ako sa formoval v priebehu dejín?

– V dobách staroveku Veľký pôst zahŕňal iba paschálne trojdnie: Zelený štvrtok, Veľký piatok a Bielu sobotu, potom sa rozšíril o celý Veľký týždeň a po čase sa podľa Ježišovho vzoru predĺžil na štyridsať dní. Štyridsať je symbolické číslo: Mojžiš sa zdržiaval štyridsať dní na vrchu Horeb, Eliáš štyridsať dní putoval na Boží vrch, živil sa len posúchmi, ktoré mu priniesol anjel, vyvolený ľud, pykajúc za hriech modlárstva, ktorého sa dopustil, potom štyridsať rokov putoval po púšti.

V 5. storočí pápež Gregor Veľký pridal ešte predpôstne obdobie, čo je trojtýždňový prípravný čas. Za zmienku stojí, že v minulosti Veľký Pôst zahŕňal všetkých štyridsať dní pred Veľkou nocou; keď sa v nedele pôst vždycky prerušil, boli pridané chýbajúce dni – preto nezačíname ako v staroveku prvou nedeľou Veľkého pôstu, ako naznačujú liturgické texty, ale Popolcovou stredou, keď sa na hlavy sype popol. Tak je tomu minimálne od roku 1570 – čiže od Tridentského koncilu.

Prečo Pán Ježiš začal svoj apoštolát pôstom a duchovným bojom?

– Po prvé, aby ho posvätil, a my by sme ho mali v tom napodobniť. Sám povedal, že prídu dni, keď vezmú ženícha a potom sa budú postiť (Mt 9,15). Po druhé, ukázal, ktorá duchovná prax je najlepšia. Keď apoštoli nevedeli vyhnať zlého ducha, vysvetlil, že tento druh diabolstva sa nedá vyhnať ináč, iba modlitbou a pôstom (Mt 17,21). A pretože celý život nášho Spasiteľa je jedným veľkým zadosťučinením za hriechy sveta, je ním nielen jeho slávne umučenie a smrť, ale aj jeho štyridsaťdňový pôst. Po tretie, domnievam sa, že chcel zadosťučiniť za hriechy tých, ktorí si nekrotia svoje telá, nenamáhajú svoju prirodzenosť, a preto podliehajú žiadostivosti zmyslov, ako hovorí apoštol: „očí, tela a pýchy života“.

[Nič tak neočisťuje ducha a telo ako pravidelná pôstna prax.]

Ako sa postiť v dnešnej dobe?

– Pôst v prísnom zmysle slova sa týka jedenia a teda aj dnes sme povinní postiť sa doslova, nielen “v srdci”, to znamená, máme znížiť množstvo a kvalitu jedla, ktoré požívame, pretože máme sklon jesť čoraz viac a čoraz vyberanejšie jedlá. Tradičná pôstna prax ukazovala, ako má pôst vyzerať. Povzbudzujem dospelých katolíkov, aby podľa vzoru minulých pokolení štyridsať dní nejedli mäso a v stredu, piatok a sobotu zachovávali tzv. množstevný pôst, čo znamená jedli len jedno jedlo denne. Pre našich predkov to bola norma. Pôst mníchov v kláštore bol ešte prísnejší. V časoch, keď vegetariáni, vegáni a iní trávia svoj čas a vynakladajú energiu na rôzne sofistikované diéty, aby uspokojili svoje špecifické a náročné požiadavky, my, katolíci, pre ktorých pôst nie je ideológiou, ale asketickou praxou, by sme o to viac mali napodobňovať svätých – práve v pôstnej praxi. Lebo svet drží diéty, ale katolíci sa postia.

Dnes máme prístup k multimediálnej zábave, sociálnym médiám a celému radu online filmov. Ako v tom nájsť mieru?

– Evagrius z Pontu hovorí o démonovi Tulákovi. Je to zlý duch, ktorý už od skorého rána zamestnáva myseľ človeka, vedie s ním akoby rozhovor či diskusiu, aby sa oddával snom a nepotrebným myšlienkam. Odvtedy uplynulo azda tisícsedemsto rokov, ale démoni sú stále tí istí. Človek ráno vstáva a  jeho ruka už siaha po mobile, jeho myšlienky sa túlajú od osoby k osobe, od udalosti k udalosti, a ani sám ani nevie, ako jeho myšlienky začínajú blúdiť a vzďaľujú sa od reálnej skutočnosti. Dnes démon Tulák našiel svoje sídlo na sociálnych portáloch, takže treba sa mu rázne postaviť na odpor. Začiatok Veľkého pôstu je výborná príležitosť napísať priateľom a známym, že sa uvidíme o štyridsať dní. Počas tejto doby sa môžete otestovať, či ste schopní vydržať bez týchto portálov. Samotný názov “portál” sugeruje myšlienkový prechod cez bránu do virtuálnej reality. V pôstnom prvom treba predovšetkým žiť realitu. Samozrejme, v pôste to nie je to hlavné. Dokázať si, že niečo zvládnem, je treťotriedny argument. Prvoradé je to, že takto ušetrený čas môžete užitočne využiť napríklad na duchovné čítanie, ktoré si naplánujete na štyridsať dní.

K čomu nás diabol láka počas Veľkého pôstu?

– Láka nás presne k tomu, čo si odopierame. Takže keď si odopriem jedlo a mám na neho chuť, vtedy diabol hovorí: „No veď toto sú dobré veci, ktoré Pán Boh stvoril – škoda si ich odopierať.“ Zlé veci neslobodno nikdy robiť, takže nie je to nijaká zásluha, keď človek vo Veľkom pôste nehreší. Podstata pôstu je v tom, aby z vyššieho dôvodu sme sa pripravovali na duchovný boj, krotili svoje telo a bojovali proti svetu zlých duchov, zdržiavajúc sa pritom vecí, ktoré nie sú samé o sebe zlé.

Takže diabol zvádza na malé veci?

– Diabol v deväťdesiatich piatich percentách prípadov nezvádza ľudí hneď na veľké hriechy, napríklad pokušeniami proti čistote, ale len na malé, aby uspal ich ostražitosť, aby ich potom postupne viedol k čoraz ťažším hriechom. Alebo tiež chce, aby si najprv navykli na malé hriechy a potom postupne zvyšovali dávku. Akoby hovoril: „pozrite si tieto obrázky, veď je to len reklama, je to len scéna vo filme, a pod.“ – a tak od jedného k druhému…

Ako by ste odpovedali na námietku, že pôst je farizejizmus, pretože najdôležitejšou vecou je vzťah s Bohom?

– Po prvé, vo vzťahu k Bohu napodobňujeme samotného Krista, ktorý sa postil a modlil dokonca aj v noci. Keďže to robil On, je to dobré a správne. Po druhé, vzorom vo vzťahu k Bohu sú aj svätci. Svätý Pavol po svojom obrátení tri dni nejedol ani nepil. Apoštoli sa postili po Zmŕtvychvstaní. Mária Magdaléna celý svoj život sa kajala a dnes by niektorí povedali: Načo? Veď videla Zmŕtvychvstalého Krista! Svätý František niekoľkokrát ročne absolvoval štyridsaťdňový pôst. Čím väčší svätý, tým viac sa umŕtvoval.

Po tretie, ak nás od Boha oddeľuje svet, démoni i my sami – čiže naše telá i naše hriechy – vďaka duchovnému zápasu môžeme krotiť svoje telo, bojovať proti zlému duchu, ktorý nás všemožne láka. Svätí odstraňovali prekážky narušujúce vzťah s Pánom Bohom. Preto vo Veľkom pôste máme celú škálu kresťanskej askézy na umŕtvenie tela: Niektorí si odopierali spánok, iní sa bičovali alebo zaujímali nepohodlné pozície. Ak niekto nosí rúcho z vrecoviny, ktorá ho neustále škriabe, nech si ustavične pripomína, prečo si ju obliekol a aká je jeho motivácia. Veď Kristus trpel za mňa. Potom je oveľa ľahšie zdržať sa hriechov, ktorých sa dopúšťame, než navštevovať nejaké hlúpe webové stránky. Najčastejšie sa dopúšťame hriechov preto, lebo zdá sa, že sme zabudli na motiváciu dobrých skutkov.

Takže v skutočnosti pôst pomáha priblížiť sa k Bohu?

– Samozrejme, že pomáha! Tridentský katechizmus napríklad dáva do súvislosti hriech obžerstva s hriechom nečistoty. Preto nielen Evagrius si všimol, že ľudí, ktorí si nadmerne dopriavajú zmyslový pôžitok z jedenia, je ľahšie chytiť do osídiel iných pôžitkov. Na druhej strane ľuďom, ktorí praktizujú askézu a cítia hlad, tento pocit pomáha, aby nepadli do hriechov nečistoty. Pretože keď mám hlad a viem, čo ma motivovalo k tomu, aby som nejedol, je pre mňa ľahšie zdržať sa zmyslových vecí.

Vyšlo v časopise Polonia Christiana



PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Veľkonočné legendy a duchovné tradície východných kresťanov v Rumunsku

Donald Trump: „Urobme Ameriku opäť modliacou sa!“ Bývalý prezident však zároveň predstavil kontroverznú verziu Biblie

Štyri odporúčania pre hlbšie plnohodnotné prežitie Svätého týždňa 2024

Oficiálny vatikánsky denník L’Osservatore Romano uverejnil článok s názvom „Krížová cesta homosexuálneho chlapca“, v ktorom propaguje LGBT