Odmietať vakcíny testované na bunkových líniách z potratených plodov je relevantný argument. Odmietajú ich aktivisti aj farár zo Žakoviec. Žiadajú etické vakcíny. -

Odmietať vakcíny testované na bunkových líniách z potratených plodov je relevantný argument. Odmietajú ich aktivisti aj farár zo Žakoviec. Žiadajú etické vakcíny.

Matej Gavlák
10. decembra 2021
  Spoločnosť


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

Zdroj: discerninghearts.com

Prednedávnom sa mi naskytla možnosť zúčastniť sa niekoľkodňového novinárskeho zácviku, kde boli pracovníci médií zo Slovenska, Česka a Litvy. Na začiatku sa každý účastník – bolo nás, myslím, dvadsať – predstavil a povedal, kde a čo robí. Boli tam novinári z lokálnych slovenských médií, veľkých litovských médií, či dokonca zamestnanci ČT a Českého rozhlasu. Z kresťanského prostredia som tam bol jediný a vďaka spomínanej úvodnej prezentácii to o mne všetci vedeli a rešpektovali to.

Podmienkou účasti bolo, že účastník musel byť buď očkovaný alebo aspoň testovaný. Veľmi rýchlo som však zistil, že som tam jediný neočkovaný, ale testovaný som, samozrejme, bol. V každom prípade to bolo také moje malé tajomstvo. Okrem toho bola od každého účastníka na konci požadovaná istá prezentácia jeho činnosti.

Bola tam aj jedna slečna z Litvy, ktorá pracovala ako akási mediálna korektorka v jedných z najväčších novín v Litve a posledných niekoľko mesiacov sa venovala skúmaniu hoaxov okolo vakcín proti chorobe Covid-19 a ich odhaľovaniu. A o tom chystala aj svoju záverečnú prezentáciu.

Pri jednom rozhovore prezradila, že hoci pochádza z katolíckej rodiny a je aj pokrstená, je neveriaca a odmietla ísť dokonca už aj na birmovku, čím si pohnevala rodinu, ale nedala sa presvedčiť. Odvetil som teda, že keďže mi ona povedala o svojom tajomstve, ja jej prezradím moje – a síce, že „som testovaný, ale nie očkovaný“.

Samozrejme, slečnu z Litvy som poriadne zaskočil. Otázka „Prečo?“ sa nedala neočakávať s tým, že či som náhodou nenaletel nejakému hoaxu. Odvetil som, že konšpiračné veci nečítam a nikdy ma ani nezaujímali. Povedal som jej, že sa pokladám za normálneho katolíka, mám rád latinské omše a zaujímam sa o učenie sv. Tomáša Akvinského.

Vzhľadom na to,“ pokračoval som, „že tieto vakcíny boli buď vyrobené alebo testované na potratených plodoch, je pre mňa neprijateľné dať sa nimi zaočkovať. Je to moje osobné rozhodnutie. Pokiaľ nebudú vyrobené skutočne morálne vyhovujúce vakcíny, je celá záležitosť pre mňa uzavretá.

Zdalo sa mi, že takýto názor azda ešte nepočula. Poznamenala len, že predsa aj pápež a miestni biskupi povzbudzujú k očkovaniu. Povedal som, že to je pravda, ale je to ich osobný názor; pošliapaním viery je život v ťažkom hriechu – napríklad „druhé manželstvo“, nezáväzný život, potraty, homosexualita, pýcha, sebectvo atď.; ako katolík som povinný chodievať v nedeľu a na prikázané sviatky na svätú omšu – z mojej viery však určite nevyplýva povinnosť dať sa očkovať. Opäť som ju svojimi argumentami značne prekvapil. Na to vyslovila vetu, ktorá mi bude ešte dlho znieť v ušiach:

Nuž, keby som bola kresťanka, možno ani ja by som sa takou vakcínou nedala zaočkovať.“

Lovci hoaxov, ktorí šíria hoaxy

To, že vakcíny sú vyrábané či testované na potratených plodoch, sa v poslednom čase kresťanských kruhoch nielenže zamlčiava, ale najväčší „lovci hoaxov“ z tohto prostredia ho na rôznych diskusných fórách sami radi spochybňujú.

Tejto téme sa venuje aj National Geographic (ďalej len NG), ktorý asi bude dostatočne hodnoverný zdroj.

V článku Here are the facts about fetal cell lines and COVID-19 vaccines (Fakty o fetálnych bunkových líniách a vakcínach proti COVID-19)1 z novembra 2021 uvádza, že „je pravdou, že také bunky boli použité buď na testovanie alebo vývoj a produkciu vakcín proti covidu“. Bunky boli získané z niekoľkých vybraných potratov, ktoré boli vykonané pred 30 rokmi. Časopis tiež podotýka, že tie isté bunky boli použité aj pri testovaní liečiv ako je ibuprofen, aspirín či lieky proti Alzheimerovej chorobe.

NG priznáva, že „vo vyhlásení z decembra 2020 americká biskupská konferencia označila tieto bunkové línie ako morálne kompromitované pre ich spojenie, aj keď vzdialené, s potratmi“.

V článku sa ďalej píše:

„(Konferencia) však opakovala posolstvo z Vatikánu, ktoré ospravedlňuje používanie vakcín, ktorým chýbajú alternatívy, ako akt dobročinnosti a morálnej zodpovednosti v situáciách vážneho ohrozenia zdravia, ako je pandémia COVID-19.“

National Geographic následne vysvetľuje, prečo sa vlastne bunkové línie potratených detí používajú. Objasňuje, že kedysi používali vedci bunkové línie zvierat. „Neskôr si však uvedomili, že tieto bunky môžu obsahovať ďalšie nežiaduce živočíšne vírusy, ktoré by potom kontaminovali vakcínu.“ Podobných problémov mali podľa článku vedci viac, čím sa NG snaží ospravedlniť, že výskumníci prešli na plody potratených detí (v článku sú nazývané ako fetus). Časopis pokračuje:

Pfizer a Moderna použili ďalšiu nesmrteľnú (dlhodobú) bunkovú líniu, HEK-293, odvodenú z obličky plodu potrateného v 70. rokoch.

Bunky sa použili počas vývoja, aby sa potvrdilo, že genetické pokyny na výrobu vrcholového proteínu SARS-CoV-2 fungovali v ľudských bunkách. Bolo to ako test na overenie koncepcie, hovorí Speidel, a fetálne bunky sa nepoužili na výrobu žiadnej z týchto mRNA vakcín.“

National Geographic na záver priznáva, že pre mnohých ľudí je zjavne dôležitou otázka, či niekto považuje liečivá a vakcíny, ktoré „boli vytvorené pomocou buniek z potratených ľudských plodov,“ za etické, alebo nie. Článok totiž vznikol ako vysvetlenie, ako to s týmito vakcínami ohľadom potratených plodov vlastne je, keďže ich v USA čím ďalej, tým viac vojakov a zdravotníkov odmieta z „náboženských dôvodov“.

Alebo inak povedané: odmietať vakcíny s tým, že boli testované z potratených plodov, je pre kresťana úplne prijateľný argument.

Za eticky prijateľné vakcíny vyzývali aktivisti už začiatkom rokabezvýsledne. V decembri 2021 vyzval premiéra listom aj farár Marián Kuffa zo Žakoviec, žiada zabezpečiť zvýšenie zaočkovanosti etickými vakcínami.

Plne znenie listu premiérovi hegerovi

Žákovce, 8.12.2021

VEC: Možnosť zvýšenia zaočkovanosti – pomoc pre určitú skupinu nezaočkovaných

Vážený pán premiér,

Dňa 21.12.2020 vydala Kongregácia pre náuku viery „ Nôtu o morálnosti použitia vakcín proti COVID-19“, ktorú preskúmal a schválil aj pápež František.

Sú v nej uvedené podmienky, za ktorých je dovolené z morálneho hľadiska použiť aj tie – nie eticky bezchybné vakcíny – proti COVID-19, u ktorých sa použili bunkové línie z umelopotretených ľudských plodov, v ich výskumom a výrobnom procese ( ľudovo: pri vývoji alebo výrobe alebo testovaní ), avšak je to podmienené – len za predpokladu opozície tejto praxi zo strany tých, ktorí ich používajú. Takto to uvádza dokument. A práve takéto vakcíny my na Slovensku máme. Tento pápežom schválený dokument teda:

1. Nikoho povinne nenúti dať sa zaočkovať takými vakcínami. (Uvádza, že to nie je naša morálna povinnosť, iba naša morálna možnosť.)

2. Nikomu nedovoľuje takéto vakcíny iným povinne vnucovať. (Zakazuje nútenie do takého zaočkovania.)

3. Nikomu nezakazuje takéto vakcíny odmietať z dôvodu svedomia. (Dovoľuje takéto očkovanie odmietnuť.)

Prečo potom vo Vatikáne nariadili povinné očkovanie? Ponuka sa logická odpoveď: mali zrejme na výber aj eticky bezchybné vakcíny. A vtedy táto otázka svedomia mizne. Ináč by zrejme konali proti dokumentu, ktorý sami vydali. Aké je východisko? Vážený pán premiér, úctivo Vás týmto listom prosím, zabezpečte pre týchto ľudí, ktorí sú dnes stále nezaočkovaní – len z dôvodov svedomia – také vakcíny, ktoré sú pre nich eticky bezchybné, eticky bezproblémové. Takto to urobili napríklad aj v susednom Maďarsku. Zrejme cez ich „ ŠUKL“. Sú to napríklad vakcíny Sinopharm, ktoré tiež schválila organizácia WHO. Pri príprave týchto druhov vakcín sa namiesto živých ľudských buniek používajú zvieracie. Alebo týmto nezaočkovaným dovoľte úradne sa zaočkovať aj napr. v Maďarsku takými vakcínami, ktoré sú v súlade s ich svedomím. A táto výhrada čo svedomí u nich pominie, čím sa zvýši zaočkovanosť občanov SR. Prekvapuje ma, že o takéto – eticky nezávadné vakcíny – doposiaľ nepožiadala naša cirkevná vrchnosť, ani žiaden člen vlády. Aspoň veriaci. Keďže som takúto ich snahu do dnes nezaregistroval, a keďže napätie enormne stúpa, rozhodol som sa teda požiadať o túto pomoc pre týchto ľudí ja. Preto Vám píšem tento list.

Vážený pán premiér ak sa Vám to podarí, títo nezaočkovaní, ale aj charakterní ľudia si Vás budú, preto určite vážiť. A budú Vám sa to určite vďační. Hoci sa niektorým títo nezaočkovaní ľudia možno javia ako nezodpovední, opak je pravdou: Sú vysoko zodpovední. Veľmi dobre totiž vedia, že za hlas svojho svedomia sa budeme všetci zodpovedať predovšetkým Všemohúcemu Bohu. Veď vďaka takýmto ľudom, pre ktorých je hlas ich svedomia viac, ako ich sloboda, alebo aj život, práve vďaka takým bola porazená fašistická a neskôr aj komunistická totalita. Každá, preto bola a bude porazená. Raz aj tá liberálna, ktorá sa nám tu už pomaličky a nenápadne natláča. Už Vašim pokusom o zabezpečenie eticky bezproblemových vakcín dáte najavo tejto skupine nezaočkovaných ľudí, že rešpektujete aj ich svedomie a dôstojnosť. Ale aj v súlade s vyššie uvedeným dokumentom dáte tak verejne najavo výrobcom, ale aj ich objednávateľom, že nie všetky ich postupy sú morálne dobré, aj keby možno mali morálne dobrý cieľ. A že tu existuje určitá skupina ľudí, ktorá má záujem o eticky bezproblémové vakcíny. A iba o také. Iné odmieta.

Ak by sa Vám to aj nepodarilo presadiť, určite nedovoľte, aby sa niekto zneužitím hrubej sily, čo i len pokúsil znásilniť telo, rozum, aj dušu týchto ľudí, o čo sa márne a bezúspešne snažia už dlhšiu dobu niektorý naši bratia a sestry – liberálne zmýšľajúci. Verím, že Vy tak nerobíte. Keby to urobil ktokoľvek, bol by to len začiatok jeho morálnej prehry. Kto totiž nerešpektuje dobrý hlas svedomia, nerešpektuje Boží hlas. Nerešpektuje Boha. Bolo by to „ úradné“ schválenie začiatku novej totality: – tej liberálnej. Zapol by sa takto „ samokanibalský“ mechanizmus, ktorý by v prvej fáze „zožral“ najprv mravne zásadových ľudí v našej spoločnosti. A naša spoločnosť by sa následne celá zrútila, ako most bez dobrej armatúry. Modlím sa, aby takýto scenár nenastal. Tak toto je môj konkrétny návrh pomoci pre veľkú skupinu ľudí. Ktorý sú ešte dnes nezaočkovaný, len pre hlas svojho svedomia. Ale je to aj jeden z čestných spôsobov na zvýšenie zaočkovanosti na Slovensku a tým aj spôsob ako pomôcť všetkým ľuďom na Slovensku. Ak človek nasleduje nezavinene aj svoje mylné svedomie, hriech nemá. Iba sa mýli. A Boh mu to aj tak započíta k dobru.

S týmto som Vám napísal aj tento list.

S úctou

Ing. Mgr. Marián Kuffa

Správca farnosti Žákovce

Výzva na zabezpečenie eticky prijateľných vakcín sa objavila aj na Slovensku už v januári 2021. Aktivisti takto reagovali na nedostupnosť vakcín:

“Všetci si prajeme, aby sa pandémia, čo najskôr skončila. V boji proti nebezpečnému vírusu však nesmieme zabúdať na etické zásady. Preto som sa rozhodol pripojiť k vyzve vládnym predstaviteľom, aby zabezpečili eticky prijateľné vakcíny, pretože nesúhlasím s postupom pri vývoji a testovaní eticky problematických vakcín.

Očkovanie proti koronavírusu, ktoré na Slovensku začalo 26. decembra 2020, prinieslo nádej na postupný koniec pandémie. Uvedomujeme si naliehavú potrebu pandémiu čím skôr potlačiť.

Ako predstavitelia pro-life organizácií však máme na zreteli aj vážne etické problémy spojené s vakcínami, ktoré boli doposiaľ schválené a distribuované alebo ktorých schválenie sa očakáva v najbližšom čase. Viaceré tieto očkovacie látky boli vyrobené alebo testované s použitím bunkovej línie v minulosti získanej z dieťaťa zabitého umelým potratom. Takýto postup je v príkrom rozpore s ľudskou dôstojnosťou a s prirodzeným právom človeka na život. Situácia je o  to poburujúcejšia, že súčasné vedecké poznanie ponúka možnosti pre vývoj spoľahlivých vakcín bez použitia zmienených nehumánnych postupov. Už dnes sa vyvíjajú aj také vakcíny proti koronavírusu, ktoré sú vzhľadom na použitie bunkovej línie eticky prijateľné.[1]

Ako občania máme povinnosť a chceme vyjadriť nesúhlas s postupom použitým pri vývoji a testovaní eticky problematických vakcín. Zároveň žiadame vládnych predstaviteľov, aby  podporili snahy o vyvinutie očkovacích látok bez akýchkoľvek spojení s usmrcovaním ľudských bytostí či s iným porušovaním ľudských práv a zabezpečili čo najskorší nákup bezpečných a eticky nezávadných očkovacích látok pre Slovensko.

Teší nás, že sa v tejto výzve môžeme oprieť o morálnu autoritu Katolíckej cirkvi. V tejto súvislosti dávame do pozornosti slová pápeža Františka, ktorý nazval umelý potrat hanebným zločinom[2] a v etickej rovine ho postavil na úroveň nájomnej vraždy narodeného človeka.[3] Svätá stolica zároveň viackrát upozornila na nemorálnosť použitia tkaniva úmyselne usmrtených nenarodených detí ako i kópií z takéhoto tkaniva pre výskumné účely.[4] Očkovanie vakcínami vyvinutými v rozpore s týmto princípom je podľa Svätej stolice prípustné len pri nedostupnosti eticky vhodnejšej očkovacej látky.[5] Súčasne však Katolícka cirkev zdôrazňuje, že sa od farmaceutických spoločností, ako aj od vládnych zdravotníckych agentúr žiada, „aby sa produkovali, schvaľovali, distribuovali a ponúkali eticky prijateľné vakcíny, ktoré nebudú vytvárať problémy vo svedomí – tak pre zdravotníckych pracovníkov, ako ani pre tých, ktorí majú byť zaočkovaní.“[6]

Podobne chceme upriamiť pozornosť aj na vyhlásenie Konferencie biskupov USA, ktorému slovenskí biskupi vyjadrili svoju podporu[7] a v ktorom sa okrem iného zdôrazňuje: „Tak my biskupi, ako i všetci katolíci a všetci ľudia dobrej vôle, musíme naďalej robiť v rámci našich možností všetko pre vyvinutie, produkciu a distribúciu vakcíny proti COVID 19, ktorá nebude mať žiadnu spojitosť s umelým potratom a musíme tiež napomáhať zmene praktík vedeckého výskumu rátajúcich s rutinným použitím morálne kompromitovaných bunkových línií, akoby šlo o samozrejmosť.“[8]

Vyzývame preto vládu Slovenskej republiky a príslušné štátne orgány, najmä ministra zdravotníctva, pána Mareka Krajčího ako aj premiéra Igora Matoviča, aby v maximálnej miere podporili vývoj eticky prijateľných očkovacích látok proti koronavírusu (a nielen proti nemu), a aby bezpečné a eticky nezávadné očkovacie látky dostali na Slovensku absolútnu prednosť pred vakcínami vyvinutými v rozpore s požiadavkami ľudskej dôstojnosti a ochrany ľudského života už pred narodením.

Zároveň vyzývame všetkých ľudí dobrej vôle, aby sa ako jednotlivci i ako spoločenstvá dožadovali čím skoršieho prístupu k eticky nezávadným vakcínam.”

signatári:

Juraj Šúst, Bratislava za život

Anton Chromík, Aliancia za rodinu

Martin Komár, Nadácia Slovakia Christiana

Martina Bednáriková, Pro-Life Action

Patrik Daniška, Inštitút pre ľudské práva a rodinnú politiku, o.z.

Tomáš Kováčik, Asociácia za život a rodinu

Lucia Labašová, 4Life

Dušan Škurla, Apoštolát ochrany života v Košickej arcidiecéze

Andrej Ungvarský, 9 mesiacov za život

Ivana Kovaľová, Aliancia za život, o.z.

[1] https://lozierinstitute.org/update-covid-19-vaccine-candidates-and-abortion-derived-cell-lines/

[2] http://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2014/april/documents/papa-francesco_20140411_movim-per-la-vita.html.

[3] http://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2019/may/documents/papa-francesco_20190525_yes-to-life.html

[4] Porov. napr.  Dignitas personae, 34, 35.

[5] Nóta o morálnosti použitia niektorých vakcín proti COVID-19, 2.

[6] Nóta o morálnosti použitia niektorých vakcín proti COVID-19, 4.

[7] Stanovisko Konferencie biskupov Slovenska k očkovaniu proti COVID-19

[8] MORAL CONSIDERATIONS REGARDING THE NEW COVID-19 VACCINES

1 https://www.nationalgeographic.com/science/article/here-are-the-facts-about-fetal-cell-lines-and-covid-19-vaccines


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Európske hodnoty? Aké „hodnoty“ majú vlastne na mysli cirkevní predstavitelia, keď nás pred voľbami vyzývajú ďalej podporovať zhnitý „európsky projekt“?

Pár slov o škapuliari, škapuliarskom bratstve a škapuliarskych milostiach, V. časť – záver

František Mikloško opäť perlil o Cirkvi, pápežoch, gender a kresťanskej politike: Pápež František je skvostom, nacionalisti a tradiční sú problém

„Už se perou, už se perou“ – Medzi feministkami a transgendermi v Paríži to iskrilo…