Christianias

Christianias
Podporiť
  • Cirkev
  • Politika
  • Spoločnosť
  • Revolúcia
  • História
  • Kultúra
  • Téma mesiaca
  • O nás

Mýtus francúzskej revolúcie alebo čo nám na hodinách dejepisu nepovedali

Revolúcia
Rozhovory
27.11.2019
Pierre Chaunu
f

Sme v aule na parížskej Sorbonne. Vonku je studený január. V aule sa začína
prvá prednášková hodina v roku 1989. Pri katedre je profesor Pierre Chaunu
(1923 - 2009), známy autor moderných dejín, člen Francúzskeho inštitútu
obohatený desiatkami rozličných titulov. Začína sarkastickým tónom: Toto je
prvá lekcia v roku - viete, že na rok 1989 pripadá veľa dôležitých výročí. A
dotkne sa radu historických, vedeckých a ekonomických udalostí. Ani slovo však
nepovie o Veľkom výročí, ktoré oduševňuje už osem rokov Francúzsko. Zabudol som
na niečo? - pýta sa sarkasticky profesor Chaunu. Nie, nezdá sa mi, že by bolo
ešte niečo dôležité, na čo by sme si mali spomínať.

Dvesto rokov od Revolúcie zahalili pochybnosti. La révolution
declassée
, výborná, do detailov vypracovaná ohnivá kniha hneď po
vydaní na kúsky rozbila mýtus o Revolúcii roku 1789. Kontrastovala
najmä s konformizmom úrad­ných intelektuálov a rétorikou politikov rečniacich
pri príležitosti dvestoročného jubilea. Ani jej odporcovia sa neodvážia
protirečiť. Ešte aj Max Gallo autora kni­hy definoval ako výborného historika.
Vskutku sa mu nemôže nič vyčítať. Nie je ani katolík, ani
"reakcionár" (je protes­tant a liberál).

Existuje dlhá tradícia kritiky Revo­lúcie. Začala sa koncom sedemnásteho
storočia Angličanom Edmundom Burkem. Ale Chaunu šiel ešte ďalej. S niekoľkými
mladými pracovníkmi a vyni­kajúcimi historikmi preskúmal dokumenty a
spisy zamlčiavané oficiálnou historiografiou, a tak vznikli výbušné knihy,
napr. tie od Reynalda Sechera o vraždení veriacich vo Vandée.

Prof. Chaunu odpovedal na otázky o francúzskej revolúcii.

Zdroj: commons.wikimedia.org

- Pán profesor, vaša kniha vyšla v marci vo
Francúzsku. Už niekoľko rokov rebelujete voči chóru intelektuálov a sú­zvuku
politikov. Protestujete proti legiti­mite osláv Revolúcie. Prečo?

Pierre Chaunu: Oslavy sú
vlastne jedna neslušná maškaráda. Politický ťah. Posluhuje si hlúposťami, aké
sa o Revo­lúcii vyučujú na štátnych školách. Len si predstavte to huncútstvo
ministra kultúry Langa: „Rok 1989 znamená prechod z tmy na svetlo.“ Ale aké
svetlo? Veď oslavujeme Revolúciu klamstva, zlodejčiny a kriminality. Veľmi
ma zaráža, ak zvyšok Európy oslavuje dobu, keď sme sa správali ako agresori ku
všetkým su­sedom, plienili sme pol Európy a zapríči­nili milióny
mŕtvych
. Toto sa má oslavo­vať? A predsa sa vo Francúzsku skoro každý deň
oslavuje: 3. apríla, potom 5. a zasa 10. Výsmech!

- Revolúcia bola udalosťou, ktorá zmenila chod
dejín...

Pierre Chaunu: - Máte pravdu,
zmenila chod dejín, ako ho zmenil čierny mor v roku 1348. Ale nik to
neoslavuje. Jedného nemeckého novinára som sa pý­tal: prečo vy Nemci
neoslavujete Hitle­rove narodeniny? Od hnevu ho vyhodilo zo stoličky. Nemyslíte
si, že to je niečo podobné?

- Popravde, z vás sa stal reakcionár. Odmietate
byť moderný?

Pierre Chaunu: - Som liberál pozna­čený
dávkou sympatie k nemeckému a anglickému iluminizmu. Ale tu ide o jedno veľké
klamstvo, ktoré ťažko vykoreniť. Ak si proti Revolúcii, si proti modernosti. Si
zastaraný ako petrolejová lampa alebo konský záprah. Opak je pravda: ja som
proti oslavovaniu Francúzskej revolúcie, lebo som za modernosť, za používanie
pe­nicilínu, za očkovanie proti kiahňam. Pre­čo neoslavovať Jennera, ktorý
svojím vynálezom objaveným v 17. sto­ročí zachránil viac ako jednu miliardu
ľudských životov? Toto je pokrok. Revolúcia, naopak, blokovala cestu k pokroku,
k modernosti. Zničila počas niekoľkých rokov veľkú časť toho, čo sa dosiahlo za
tisíc rokov. Veď Francúzsko bolo do roku 1788 na prvom mieste v Európe, no od
čias Revolúcie sa viac nepozviechalo.

- Mohli by ste to dokázať?

Pierre Chau­nu: - Pred tridsiati­mi
rokmi som pri­spel k založeniu ekonomicko-kvantitatívnej histo­riografie. Preto
dnes ekonometrickými vzorca­mi ktokoľvek dospeje k podob­ným uzáverom. To sú
fakty a čísla. Všetky krivky vzrastu krajiny Revolúcia zablokovala. Francúzsko
bola krajina s 28 miliónmi obyvateľov, najrozvinutej­šia, kreatívna, pokroková,
s trendom k primátu
. Revolúcia spolu s pustošením produktívneho aparátu má
na svedomí dva milióny mŕtvych, spôsobila otras
generácií, ktorý sprevádzal zrútenie ekono­miky. V produkcii na hlavu obyvateľa
Francúzsko a Anglicko, dve najrozvinu­tejšie krajiny sveta, mali navzájom v ro­ku
1780 ukazovatele 110 a 100. Potom sa roku 1815 Francúzsko zrútilo na ko­eficient
60, kým Anglicko zostalo na 100, čím stratilo konkurenta. Toto bola cena
Revolúcie.

- Mohli by ste vysvetliť aspoň je­den motív?

Pierre Chaunu: - Okolo roku 1793
a v nasledujúcom desaťročí Francúzsko začalo žiť na 78 % z po­žičaných peňazí a 22
% z daní a rent, ktoré sa neinvestovali, ale prejedali, páli­li a kradli pre
obohatenie nomenklatúry. To bolo strašné márnenie a historické ožobračovanie.
Keď sa Chateaubriant vrátil do Francúzska roku 1800, rýchlo sa spamätal:
„Čudné, odkedy som odi­šiel, nenatreli ani žalúzie, ani dvere.“ Keď okná
strácajú farbu a záchody ne­fungujú, človek si môže byť istý, že tu bola
revolúcia.

- Ale Revolúcia otvorila ľudské mys­lenie.

Pierre Chaunu:  Bože! Veď došlo
ku kolosálnemu zničeniu inteligencie a bohatstva. Keď odsekli hlavu
Lavoisierovi, zakladateľovi modernej chémie, vo veku 37 rokov, bola to
drahá cena pre ľudstvo. 
A túto cenu si môžete vynáso­biť stokrát. Ako
skončila vedecká a inte­lektuálna elita? Tí, čo neemigrovali, boli povraždení.
Bola to enormná strata. Toto máme nazvať občianskym výdobytkom? 43 % Francúzov
sa roku 1788 vedelo podpísať a písať. Po Revolúcii sa to zní­žilo na 39 %, lebo
Cirkev stratila majetky (celé stáročia vzdelávala ľud), a tie si rozdelila
medzi sebou nomenklatúra. Z kostolov sa stali svinské chlievy a umelecké
pamiatky boli zničené.

Zdroj: wikipedia.com

- Je to pravda, že sochu Notre Dame rozbili,
Cluny zrúcali, podobne ako skoro všetky románske a gotické kostoly?

Pierre Chaunu: Opakujem:
zlodejčina, klamstvo a kriminalita, toto je skutočná trilógia Revolúcie,
ničenie a pálenie v Európe. Francúzi sú presvedče­ní, že demokracia sa zrodila
roku 1789 a že ľudstvo ju napodobňovalo. Bláznovstvo. Vskutku jedinou
revolúciou, ktorú by sme mohli oslavovať, je anglická z roku 1668. Odtiaľ k
nám prišiel repre­zentačný systém, parlamentná vláda a li­berálny štát, ktorý
začala nasledovať ce­lá Európa.

- Niečo dobré sa predsa len muselo urobiť,
napríklad Deklarácia o ľudských a občianskych právach.

Pierre Chaunu: To je to zvrhlé
klamstvo. Dve najdemokratickejšie ústa­vy, aké boli kedy napísané,
vznikli za Stalina roku 1936 a za gilotínových Francúzov roku 1793
. Ich
ovocie bolo hrôzostrašné. Práve naopak, krajina, kto­rá založila demokraciu, Anglicko,
nikdy nemala ústavu. Kadejakým vyhláseniam a tvrdeniam ja veru nepodľahnem. Slo­boda,
bratstvo a rovnosť jestvujú iba u Pána Boha. Poviem vám niečo: najlepší posudok
Deklarácie ľudských práv formuloval Fustelle de Coulange, najväčší francúzsky
historik 18. storočia, môj predchodca na Akadémii etických a poli­tických vied.
On povedal: tieto zásady majú tisíc rokov, aj keď deklarácia bola formulovaná
tak trochu abstraktne. Ale jedna vec je nová: sfalšovali antické zá­sady, aby
ich predstavili ako vlastný ob­jav a použili ako zbraň proti minulosti. A to je
niečo perverzné.

 - A politické následky osvietenstva?

Pierre Chaunu: Osvietenstvo bolo v
celej Európe. Kant istotne nebol menej ako Voltaire. Ale Revolúcia bola iba tu
u nás. Nemôžem uveriť, že by v Európe bo­li schopní myslieť jedine Francúzi.
Niet v tom historických súvislostí. Aj to je klamstvo, ak by sa tvrdilo o
nevyhnutnom his­torickom fatalizme. Prenasledovanie Cirkvi a plán na
odstránenie kresťanstva vo Francúzsku zapríčinili finančné záuj­my,
 a
nie dôvody metafyzického rázu.

- Pán profesor, mohli by ste to trochu vysvetliť?

Pierre Chaunu:  V XVII. storočí
všetky európske štáty mali reprezentačné inštitúcie. Francúzsko na to pomaly za­búdalo.
Tak sa z neho stal daňový raj. Je známe, že bez reprezentačných
inštitúcií sa nemôžu zvyšovať dane. Príklad: finan­čný tlak medzi rokmi 1670 a
1780 zostal na úrovni 100, kým v Anglicku sa propor­cionálne zvýšil zo 70 na
200. Francúzsko sa hralo na moderný štát, malo moderné vojsko, 450 000 mužov,
štát na najvyššej úrovni, ale s finančnými prostriedkami na okraji
bankrotu, lebo keby si to všet­ko chcelo udržať, potrebovalo by si zvýšiť dane
o 100%
.

- Francúzsko tak bolo nútené zaobe­rať sa
reprezentáciou ľudu, vtedy „ Stati generali“.

Pierre Chaunu: Áno, zvolení re­prezentanti
vytvorili najväčší senát bláznov, aký kedy bol. Boli nezodpo­vední. Neskrotní
iba v požiadavkách
, lebo nik si nechcel zobrať na starosť rozhodnutia
zakladajúce sa na obeti (stačí vedieť, že medzi poslancami Tre­tieho stavu
boli: jeden bankár, 30 pod­nikateľov a 622 právnikov). Nerozume­li vôbec
ekonómii, len jedna vec im bo­la jasná, že platiť dane by mali iba tí druhí.
Rozmýšľali, čo by sa dalo konfiškovať: najprv zrušili platenie desatín Cirkvi,
čo nik z ľudu nepovažoval za správne, lebo to by znamenalo zrušiť financovanie
škôl a nemocníc. Zoštát­nili majetky, ktoré klerici administro­vali a ktoré
boli darované Cirkvi počas storočí, ktoré však zaberali iba 7 – 8 % pozemkov.
Začali rozširovať reči, že Cirkev poklady ukrýva, a tak sa zoštát­nili pozemky
opátstiev.

- A toto sa robilo pod ideologic­kou zámienkou.

Pierre Chaunu:  Samozrejme.
Klérus musí uznať civilnú Konštitúciu, lebo bez menenia a porušovania cirkev­nej
štruktúry by sa nedalo kradnúť. Cir­kevnými majetkami, vďaka ktorým
boli vydržiavané školy a nemocnice, sa obo­hatila banda 80 000 zlodejských
rodín:
 šľachta, mešťania sprava i zľava. To je dôvod,
prečo je Francúzska revolúcia ne­dotknuteľná
. Bolo to veľké zlodejstvo,
ktoré napomáhalo vládnucej triede. Zlo­dejstvo potrebuje klamstvo a
prenasledovanie. Zaviedli povinnosť pre kňazov skladať prísahu. Kto tak
neurobil, bol za­vraždený. Revolúcia bola protinábožen­skou vojnou.

Zdroj: commons.wikimedia.org

- A čo sa stalo vo Vandée?

Pierre Chaunu:  Ľud povstal, aby
bránil svoju vieru. Direktórium chcelo presadiť povinnú vojenskú službu (toto
bol ich vynález, lebo doteraz išla iba šľachta do vojny a kvôli dani z krvi
nemusela platiť dane). V jeden deň zatvorili všetky ich kostoly. Vandéeánski
sedliaci sa zača­li búriť. Povedali si, že radšej zomrú, ako by sa vzdali
slobody. Poverili veľmi vzdorovitú šľachtu vedením katolíckeho vojska, a tak sa
vlastne šli dať zmasakro­vať, lebo ich vojenská príprava v porov­naní s
Clébertovým voj­skom nebola dostatočná. Vandéea bola bez milosti rozdrvená. Ale
tu by som chcel pripomenúť, že pod zástavou Božského Srdca bojovali aj
protestantské batalióny z Vandée. Katolíci, protestanti a židia
čelili spo­lu gilotíne
, napríklad v Montpelliere, aby bránili slobodu.

- Ale vo Vandée sa to ešte neskončilo.

Pierre Chaunu: To je len jedna
strašná kapitola. V decembri 1793 revolučná vláda dala rozkaz vykyno­žiť
obyvateľov v 778 far­nostiach
: „Treba zmasakro­vať ženy, aby nepribúdalo
detí a deti, lebo z nich budú zbojníci.“ Toto napísali. Podpísaný bol vtedajší
minister obrany Lazare Carnot. Generál Clébert neposlúchol tento rozkaz: „Za
koho ma považu­jete? Ja som vojak, a nie mäsiar.“ Posla­li teda Turreaua,
kreténa, alkoholika s nehanebným vojskom.

- A potom sa zabíjalo?

Pierre Chaunu: - Deväť mesiacov
po tom generál Hoche, vymenovaný za veliteľa, dorazil do Vandée. Bol zdesený.
Napísal obdivuhodný pamätný list Kon­venčnej vláde: „Nikdy som nevidel nič také
kruté. Zneuctili ste Revolúciu! Oznamujem vám, že od dnešného dňa zastrelím
každého, kto bude poslúchať vaše rozkazy...“ Čo vlastne videl? 250 000
zmasakrovaných z počtu 600 000 obyvateľov
, dedinky a mestá zrovnané so
zemou, vypálené, umučené ženy a de­ti. V Evreux a v Les Mains sa posielali na
gilotínu desiatky ľudí, ktorých vina spočívala iba v tom, že sa narodili vo
Fontaine au Campte. Takáto bola genocí­da vo Vandée. A toto máme oslavovať?

- Bol z toho škandál, keď ste roku 1983 prvýkrát
použili slovo genocída v súvislosti s Revolúciou. Prečo?

Pierre Chaunu: - Skutky
rozprávajú za seba. Nikto sa neodvážil zapierať fak­ty. A nič na svete nemôže
ospravedlňo­vať podobné horory. Ale ešte predtým, už v roku 1894, revolučný
socialista Babeuf vydal knihu „Genocída ľudu vo Vandée“. Niet
rozdielu medzi tým, čo spáchala revolučná vláda vo Vandée, a tým, čo spá­chal
Hitler
. Ba vlastne jestvuje jeden roz­diel. Hitler bol prefíkanejší, a
preto nikdy nedal písomný rozkaz na odstránenie Ži­dov. Tí z roku 1789 okrem
toho, že to bo­li vrahovia, boli aj hlupáci, a tak vydali rozkaz písomne a dokonca
ho dali uve­rejniť v Le Moniteur.

- Prenasledovania posilňovali vieru ľudu, ale
toto francúzske prenasledova­nie akoby kresťanstvo vymazalo.

Pierre Chaunu: - Veru tak. Pätnásť
rokov znemožňovali hlásanie viery. To znamená počas jednej generácie. Len si
pomyslite, že Michelet bol pokrstený, keď mal už 20 rokov a Viktor Hugo sa
nikdy nedozvedel, či bol vôbec niekedy pokrstený. Kostoly boli
zatvorené. Kňa­zi vraždení alebo nútení opustiť kňazstvo
 a oženiť sa
alebo boli posielaní do vy­hnanstva, či odišli do exilu. Jednoducho, ja tomu
nerozumiem, ako mô­žu katolíci oslavovať revolúciu. Jedna vec je odpustenie,
iná vec je byť solidár­ny s katmi a zrádzať tak obete a mučeníkov. Mám
dojem, akoby sa Cirkev bála, že ak bude kritizovať Revolúciu, budú ju považovať
za zostarnutú a nepriateľku modernosti. Ja si myslím, že by to bolo naopak.
Som hrdý na to, že práve protestantské Anglicko poskytlo azyl prenasledovaným
katolíckym kňa­zom. Nejestvuje základnejšia sloboda ako sloboda náboženská.

- Aký by bol svet bez Francúzskej revolúcie? 

Pierre Chaunu: Odpoveď je jednoduchá. Oveľa lepší. 

- A čo je to dobré, čo zostalo z Revolúcie?  

Pierre Chaunu: To, čo sa jej nepodarilo zničiť, to, čo nezdeformovala z kresťanskej tradície.

Z talianskeho originálu preložil Vojtech Zeman, SDB www.kattoliko.it/leggendanera

Podporiť

Najčítanejšie články
  1. Tomáš Halík – nové...
  2. Ako premeniť Boha na rela...
  3. Mýtus francúzskej revolúc...
  4. Poľovníci na muške
  5. Kresťanská Európa, zobuď...

Súvisiace články

Evolúcia pospiatky: Od Božích detí po škodlivé bacily

V poslednej dobe si často kladiem otázku, či katolík, ktorý ako taký musí mať zmysel života a premietať ho do svojich diel, môže v tejto historickej…

Evolúcia pospiatky: Od Božích detí po škodlivé bacily

Evolúcia pospiatky: Od Božích detí po škodlivé bacily

03. 12. 2019
/
Ettore Gotti Tedeschi

Od ekomódy k ekoteroru

Od začiatku funkčného obdobia prezidenta Emmanuela Macrona sa Francúzsko stalo popredným svetovým vyznávačom tzv. klimatického náboženstva, ktoré výrazne ovplyvňuje rôzne oblasti počnúc zahraničnou politikou,…

Od ekomódy k ekoteroru

Od ekomódy k ekoteroru

Ekológia
/
30. 11. 2019
/
Bogdan Dobosz

Je tu určitá analógia medzi ZSSR a EÚ. Rozhovor...

Pri príležitosti prezentácii svojej knihy „Druhý vatikánsky koncil – Doposiaľ nenapísané dejiny“ poskytol profesor Roberto de Mattei redakcii Christianitas krátky rozhovor, ktorého obsah Vám…

Je tu určitá analógia medzi ZSSR a EÚ. Rozhovor s profesorom de Matteim

Je tu určitá analógia medzi ZSSR a EÚ. Rozhovor s profesorom de Matteim

Rozhovory
/
21. 11. 2019
/
Roberto de Mattei

Cirkevný majetok je vždy na muške. Rabovačka francúzskej revolúcie

pokračovanie I. časti Veľká lúpež V článku II Deklarácie ľudských a občianskych práv je vlastníctvo uvedené medzi štyrmi „prirodzenými a nedotknuteľnými ľudskými právami“. O jeho…

Cirkevný majetok je vždy na muške. Rabovačka francúzskej revolúcie

Cirkevný majetok je vždy na muške. Rabovačka francúzskej revolúcie

Francúzska revolúcia
/
20. 11. 2019
/
Andrzej Solak

Najnovšie články

Anjelský doktor Tomáš Akvinský

K pochopeniu skutočného významu titulu „Anjelský doktor“ sv. Tomáša Akvinského si musíme najprv uvedomiť istú iróniu, ktorá je v ňom obsiahnutá. Iróniou je, že sv. Tomáš, viac než akýkoľvek iný teológ či filozof, zasvätil značnú časť svojho

Ateisti, ktorým sa cnie za náboženstvom

Keď len pred niekoľkými rokmi sa zdalo, že agresívnemu hnutiu „nových ateistov“ vedenému esejistom Christopherom Hitchensom a biológom Richardom Dawkinsom bude patriť budúcnosť, dnes je situácia veľmi odlišná a niektorí ateisti začínajú premýšľať a kladú si otázky.

Anjelský doktor Tomáš Akvinský

K pochopeniu skutočného významu titulu „Anjelský doktor“ sv. Tomáša Akvinského si musíme najprv uvedomiť istú iróniu, ktorá je v ňom obsiahnutá. Iróniou je, že sv. Tomáš, viac než akýkoľvek iný teológ či filozof, zasvätil značnú časť svojho

Ateisti, ktorým sa cnie za náboženstvom

Keď len pred niekoľkými rokmi sa zdalo, že agresívnemu hnutiu „nových ateistov“ vedenému esejistom Christopherom Hitchensom a biológom Richardom Dawkinsom bude patriť budúcnosť, dnes je situácia veľmi odlišná a niektorí ateisti začínajú premýšľať a kladú si otázky.

O nás

Portál Christianitas chce inšpirovať a vzdelávať čitateľov v duchu tradičného katolíckeho učenia a konzervatívneho pohľadu na politiku, dejiny či kultúru. Vydajte sa s nami na cestu spoznávania základov európskej civilizácie, kresťanstva a ideí, aby sme nadobudli schopnosť obhajovať cnosť a zastaviť úpadok.

Odoberajte náš mesačný výber najdôležitejších článkov

info@christianitas.sk

f
  • Cirkev
  • Politika
  • Spoločnosť
  • Revolúcia
  • História
  • Kultúra
  • Téma mesiaca
Menu
  • Cirkev
  • Politika
  • Spoločnosť
  • Revolúcia
  • História
  • Kultúra
  • Téma mesiaca

Copyright @CHRISTIANITAS