Ako bojovať s bezbožníkmi, za ktorými stojí kapitál a organizácie? Svätý Maximilián Kolbe odpovedá -

Ako bojovať s bezbožníkmi, za ktorými stojí kapitál a organizácie? Svätý Maximilián Kolbe odpovedá

Filip Adamus
26. augusta 2022
  Cirkev  


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

Svätý Maximilián Mária Kolbe bol majstrom evanjelizácie. Metódou „vlakovej evanjelizácie“ obracal ľudí, ktorých náhodne stretol počas svojich ciest, hlásal Krista v Japonsku a prostredníctvom masmédií. Vo svojej činnosti bol radikálny a neúnavný. Veľký svätec však pochopil, že na boj proti nepriateľom Cirkvi to nestačí. Okrem hlásania Krista musia katolíci budovať inštitúcie, organizovať sa a starať sa o spoločenské mravy. Za odporcami viery, ktorými boli v Kolbeho časoch najmä slobodomurári, totiž stojí kapitál, médiá a politické loby… a ich spôsob, ako zničiť svätú Cirkev, nie je ani tak teologickým sporom, ako skôr úderom proti spoločenským mravom.

Sv. Maximilián Kolbe
zdroj: wikimedia commons

Čo nás učí svätý Maximilián Kolbe? Na rozdiel od jednoducho chápaného ohlasovania Krista nejde iba o odovzdávanie princípov viery, ale o vytváranie inštitúcií a spoločenských podmienok, ktoré uľahčujú a podporujú ich odovzdávanie. Ich význam možno dobre pochopiť na známom evanjeliovom podobenstve o rozsievačovi. Rozsah, v akom semeno Božieho slova prinesie úrodu v duši človeka, závisí od pôdy, na ktorú padne. Medzi ľudskými srdcami sú také, ktoré sa podobajú kamenistej pôde, vyšliapanej ceste a napokon také, ktoré sa podobajú úrodnej pôde. Avšak to, do akej miery je ľudské srdce pripravené na obrátenie, neprichádza z ničoho nič, ani nevzniká náhodne – je to výsledok myšlienok, ktorými človek žil, spoločenských podmienok, v ktorých bol vychovaný, životného štýlu, ktorý viedol. Práve na tieto faktory sa zameriava „nepriama evanjelizácia“, ktorá sa ich snaží vytvoriť takým spôsobom, aby skôr podporovali obrátenie sa k Bohu, než mu bránili.

K podobným záverom ako páter Kolbe dospeli aj predstavitelia síl, ktorých vplyv budúceho mučeníka najviac znepokojoval. Ide, samozrejme, o slobodomurárstvo. „Využíva celú plejádu združení s najrozmanitejšími názvami a cieľmi, ktoré však pod jej vplyvom šíria náboženskú ľahostajnosť a oslabujú morálku. Veľkú pozornosť venuje jej oslabeniu: My katolícke náboženstvo neprekonáme argumentmi, iba kazením morálky. A duše sa topia v záplave literatúry a umenia oslabujúcich zmysel pre mravnosť. Nákaza morálnej špiny sa takmer všade šíri širokým korytom. Oslabuje charaktery, rozbíja rodinné krby a rozmnožuje smútok v hĺbke spálených sŕdc“ – takto opísal svätý Maximilián spôsob konania členov tajných spoločností, ktorých cieľom je v konečnom dôsledku sekularizácia spoločnosti a presadzovanie ateizmu. Cestou k nemu nemala byť tvrdá diskusia, ale vytvorenie revolučných tendencií, liberálnej legislatívy a spoločenskej atmosféry.

Tieto inštitucionálne, kultúrne a spoločenské aktivity majú jednoduchý prevod do dnešnej doby. Jednoducho možno povedať, že nepriama ateizácia je obľúbeným nástrojom v rukách „progresívnych“ kruhov – najväčší nepriatelia kresťanskej vedy spravidla neútočia na osobný rozmer viery a často nás dokonca ubezpečujú o svojej úcte k nej. Ich najúčinnejším nástrojom nie je Dawkinsov The God Delusion (Boží klam), ale Netflix a heslá politickej korektnosti. Kultúrna vojna sa nevedie priamym spôsobom útočiac na „argumenty“ – nová ľavica ju vyhráva podprahovou produkciou asociácií vďaka politickým a lobistickým organizáciám. V konečnom dôsledku jej ide o to udržať ľudí v podmienkach, vďaka ktorým si čoskoro zamilujú temnotu viac ako svetlo a uzavrú im cestu k prijatiu Božieho zjavenia.

Práve na takéto konanie nepriateľov Kristovej Cirkvi dáva Maximilián odpoveď: organizovanú obranu proti organizovanému útoku. Duchovný syn svätého Františka sa snažil vytvoriť takúto alternatívu viacerými spôsobmi. Prvým pokusom bolo založenie Rytierov Nepoškvrnenej v roku 1917 počas Maximiliánovho štúdia v Ríme. Ako vysvetľoval páter Kolbe, táto organizácia sa mala zaoberať „bojom proti slobodomurárstvu a iným služobníkom Lucifera“. Budúce „rytierstvo“ chcelo na jednej strane bojovať proti vplyvu tajných spoločností modlitbou a na druhej strane aktívnou činnosťou. Maximilián už krátko po svojom návrate do Poľska založil Rytiera Nepoškvrnenej, ktorý vlastne plnil úlohu tlačového orgánu združenia.

Katolícky mesačník vychádzal v Niepokalanówe a venoval sa širokej škále tém, od bohoslužobných až po sociálne. Rozsiahle sa venoval aj činnosti slobodomurárstva. Na jeho stránkach sa viedol otvorený boj proti spoločenským tendenciám, ktoré ohrozovali zdravý duchovný stav spoločnosti – bojovalo sa proti nehanebnej móde, úpadku mravnosti v kultúrnych inštitúciách, pokusom o legalizáciu rozvodov a civilných manželstiev. Mesačník sa venoval aj kritike socializmu poukazujúc na jeho nezlučiteľnosť s katolíckou doktrínou.

Po Rytierovi prišiel čas aj na Malý denník, ktorý vydávali františkáni z Niepokalanówa. Charakter týchto novín bol len informačný a politický. Cieľom ich vydávania bolo poskytnúť alternatívu k vysoko nákladovým médiám, ktoré oslovovali Poliakov a ktorým chýbal katolícky a morálny duch. Namiesto titulov propagujúcich nezdravé senzácie, škandály a propagujúce neusporiadaný spôsob života, páter Kolbe chcel svojim čitateľom predložiť protiliek: médium pevne zakotvené v programe „nepriamej evanjelizácie“ majúce pôsobiť proti dominancii nekatolíckej tlače. Projekt bol v skutočnosti pomerne úspešný a zaradil sa medzi najčítanejšie tituly.

Program boja, ktorý načrtol svätý Maximilián, zostáva rovnako inšpiratívny ako jeho životopis. V súčasnosti nie je, žiaľ, plne využívaný. V politike a populárnej kultúre chýba katolícka alternatíva – veriaci najčastejšie nevidia potrebu alternatívy, ale podliehajú vplyvu doktrinárov, ktorí svoju propagandu šíria v zábavnom priemysle a médiách hlavného prúdu (mainstream). „Modernosť“ preniká k mladým zo sociálnych sietí, internetu… Dokonca aj tí, ktorí chodia do kostola, sú mentálne viac formovaní týmito podnetmi než učením Cirkvi. Týmto spôsobom účinne napreduje nepriama ateizácia. Na Maximiliánovho nasledovníka, ktorý by prišiel s komplexným programom protijedu však stále čakáme.


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Veľkonočné legendy a duchovné tradície východných kresťanov v Rumunsku

Donald Trump: „Urobme Ameriku opäť modliacou sa!“ Bývalý prezident však zároveň predstavil kontroverznú verziu Biblie

Štyri odporúčania pre hlbšie plnohodnotné prežitie Svätého týždňa 2024

Oficiálny vatikánsky denník L’Osservatore Romano uverejnil článok s názvom „Krížová cesta homosexuálneho chlapca“, v ktorom propaguje LGBT